Koll på fibrer

HÄLSA

Det talas mycket om fibrer. Men vad är det, var finns de och varför ska man äta dem?

Hälsa ger dig en snabbguide.

Fibrer består av en rad olika ämnen, med några saker gemensamt: de bryts inte ner i mag-tarmkanalen, de späder ut galla och gifter som annars kan skada tjocktarmen och binder vatten. Det bidrar till att mage, tarm och hjärt-kärlsystem mår bättre. Indirekt undviker du också åldersdiabetes, fetma och sannolikt vissa cancersjukdomar.

Dessutom ger fibrer extra energi. Enligt en undersökning publicerad i Appetite kände sig personer som serverades cornflakes till frukost (en måltid som innehöll mellan sex och tolv gram fibrer) betydligt piggare än studiedeltagare som fick en mer fiberfattig start på dagen. De mådde även bättre i övrigt och ansåg sig tänka klarare.

Var hittar jag fibrer?

I en grön kost med mycket rotfrukter, fiberrikt bröd, bönor, frön och spannmålsprodukter. De flesta av oss äter i dag för lite fibrer. Genomsnittspersonen får i sig ungefär 13 gram om dagen, men behovet är större, mellan 25 och 35 gram per dag.

Hur ska jag öka intaget?

En bra början är att äta mer grönsaker. Du kan också byta ut enstaka livsmedel mot mer fiberrika. Det bästa är att göra det successivt, så magen hinner med att ställa om sig. Ta små portioner till att börja med!

Sara Milstead