Maten är toppen för kroppen

HÄLSA

Gör kylskåpet till ditt eget naturapotek.

Glöm dyra kosttillskott och mirakelkurer. Grönsaker, färsk frukt och mjölk hjälper dig att hålla kroppen frisk.

Här är de bästa mattipsen för att vårda din kropp.

Ögonen

Du behöver: Betakaroten. För att vårda ditt mörkerseende behöver du A-vitaminet betakaroten. Det verkar också som en antioxidant och bryter ner cancerframkallande kemikalier. Vitaminet är känsligt för hög värme och försvinner lätt om man till exempel steker råvarorna på för hög värme.

Finns i: Morötter, broccoli, paprika, aprikos, nypon, mjölkprodukter, margariner, inälvsmat och gröna grönsaker.

Huden

Du behöver: C-vitamin. C-vitaminet stimulerar kroppen att bilda kollagen som i sin tur gör huden smidig och slät. C-vitamin hjälper också din kropp att läka sommarens småsår. Finns i:

Citrusfrukter, gröna grönsaker, kål, paprika, färsk frukt, bär, juice, groddar och potatis.

Hjärtat

Du behöver: Omega 3-fettsyror. Omega 3-fettsyror har en dokumenterad förebyggande effekt på hjärt-kärlsjukdomar med sin blodförtunnande egenskap. Finns i:

Fet fisk som lax, ål, makrill och sardiner.

Skelettet

Du behöver: Kalcium. För att undvika benskörhet ska en vuxen kvinna dricka minst ett glas mjölk om dagen. Kalcium stärker skelettet och för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig det behöver den vitamin D. Det får man genom att vistas i solen, då frigörs vitaminet i kroppen.

Finns i: Fet fisk som till exempel lax, mjölk och alla andra mejeriprodukter, kål, musslor och bladgrönsaker.

Tarmarna

Du behöver: Bakteriekulturerna bifilus, dofilus och acidofilus. När magen protesterar känns hela kroppen risig. De nyttiga bakteriekulturerna hjälper dig att hålla en stressad mage lugn och balanserad.

Finns i: Som särskilda tillsatser i viss yoghurt och filmjölk.

Håret

Du behöver: Aminosyror. Ett trött och slitet hår kan lida brist på aminosyror. De stimulerar håret att växa och hjälper till att reparera skadade toppar.

Finns i: Kyckling, nötkött, ost och nötter.

Blodet

Du behöver: Järn och kalium. Järnet transporterar syret från lungorna ut i kroppen. Det är också nödvändigt för immunförsvaret. Kvinnor kan behöva kosttillskott med järn, särskilt under mensen. Kalium motverkar högt blodtryck.

Finns i: Järn finns i blodpudding, kött, bruna bönor, torkad frukt och spenat. Kalium finns i torkade aprikoser, persilja, bladgrönsaker, potatis och spenat.

Ämnesomsättningen

Du behöver: Alla typer av B-vitamin. B-vitamin är kroppens energiomsättare och finns i flera olika typer. Det hjälper kroppen att bryta ner fett, kolhydrater och protein. Finns i: Kött, kyckling, ägg och mjölkprodukter.

Naglarna

Du behöver: Biotin. Biotin hör till gruppen B-vitaminer och hjälper till att bygga upp naglarna genom att öka deras förmåga att ta upp vatten.

Finns i: Jäst, mjölk, spannmål och inälvsmat.

Källa: Nationalencyclopedin, Kicki Tengblad, dietist på Sahlgrenska universitetssjukhuset

Anna Bengtsson