Njut av smal mat

HÄLSA

Här är den andra av Hälsas fyra smala veckomenyer.

Den bjuder på bland annat fajitas med avokadosalsa och köttbullar med curry.

HAVETS FRUKTER. Laxsoppa med räkor och citrusaioli är en av veckans läckra middagar. Recept hittar du genom att klicka på länken nedan.
Foto: THOMAS JOHANSSON
HAVETS FRUKTER. Laxsoppa med räkor och citrusaioli är en av veckans läckra middagar. Recept hittar du genom att klicka på länken nedan.

Frukostar

Morotsfrukost

Blanda 1 dl morotsjuice med saft från 1 apelsin och 1 citron. Lägg 2 skivor mager (17%) ost på en skiva halvgrovt bröd. Toppa med 3 paprikaringar. Lägg 1 skiva salami på en knäckemacka. Skiva 1/2 tomat och lägg ovanpå.

Frukosten ger 341 kalorier

Nyponfrukost

Häll upp 2 dl nyponsoppa i en djup tallrik. Lägg i 1/2 dl keso och strö över 1 smulad skorpa. Lägg salladsblad och 2 sardiner på en skiva fullkornsbröd. Ät 1 blodgrapefrukt till.

Frukosten ger 347 kalorier

Plommonfrukost

Dela 3 plommon i halvor. Strö på 2 tsk grovt hackade hasselnötter. Ringla över 1 tsk honung. Lägg 2 msk smaksatt keso på en skiva halvgrov formfranska. Lägg en skiva ovanpå. Stek i ett våffeljärn i någon minut. Drick 2 dl äppelmust till.

Frukosten ger 369 kalorier

Mellanmål

Äppelkräm

Skala och skär 1 äpple i klyftor. Koka upp 1 dl vatten tillsammans med 1 msk socker. Lägg i äppelklyftorna och låt dem koka tills de är mjuka. Blanda 2 tsk potatismjöl med 2 msk vatten. Tillsätt redningen i en fin stråle samtidigt som du rör. Låt krämen få ett uppkok. Servera med 1 1/2 dl lättmjölk.

Mellanmålet ger 185 kalorier

Melon och skinka

Servera 200 g honungsmelon tillsammans med 2 skivor rökt skinka.

Mellanmålet ger 107 kalorier

Ciabatta

Lägg en skivad tomat ovanpå en ciabattaskiva. Bred på 1 tsk pesto.

Mellanmålet ger 109 kalorier

Efterrätt

Blåbärspannkaka

Vispa mjöl, salt och hälften av mjölken i en bunke. Tillsätt resten av mjölken och äggen. Häll pannkakssmeten i en smord ugnsfast liten form. Strö över bären. Grädda i 200 grader, cirka 30 minuter. Strö på sockret.

En portion ger 265 kalorier

Persikocoupe

Skär persikorna i klyftor och glassen i skivor. Lägg upp i 4 coupeglas. Blanda ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka såsen så att den blir lite simmig, cirka 5 minuter. Häll såsen över glassen.

En portion ger 195 kalorier

Matsedel för hela veckan

Kristina Eriksson