Sänk kolesterolet – utan medicin

HÄLSA

Vi äter allt mer läkemedel. Preparat som sänker

kolesterolet toppar listan, enligt ny statistik.

Hälsa tipsar om hur du kan hålla kolesterolet i schack utan medicin.

Byt piller mot bönor. Att äta mer vattenlösliga fibrer, som till exempel finns i bönor, kan göra att du slipper äta medicin för att hålla kolesterolet i schack.
Foto: Iris Tiitto
Byt piller mot bönor. Att äta mer vattenlösliga fibrer, som till exempel finns i bönor, kan göra att du slipper äta medicin för att hålla kolesterolet i schack.

Ändrade matvanor kan sänka kolesterolet på bara några dagar.

Det visar ny svensk forskning.

Sänkta kolesterolvärden på bara tio dagar – det blev resultatet när personer bytte svensk husmanskost mot laktovegetarisk Medelhavskost i en svensk studie.

– Det visar att maten är viktig för att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Kosttillskott med E-vitamin och Q10 kan öka den skyddande effekten, säger Magnus Nylander, näringsforskare som lett studien.

146 svenskar, i genomsnitt 60 år gamla, fick bo på Kreta i tio dagar. Där fick de äta den lokala laktovegetariska maten med framför allt mycket frukt och grönsaker, som tomater, lök och aubergine, med mycket olivolja och även fetaost.

Minskat kolesterol på tio dagar

Efter tio dagar hade totalkolesterolet gått ner med en enhet i genomsnitt, från 6,8 till 5,8, och i vissa fall ännu mer.

En ny uppföljning visar nu att ändrad kost även minskar blodfettet triglycerider och förbättrar kvoten mellan det onda och goda kolesterolet.

Liknande goda resultat på blodfetterna har man sett på Österåsens hälsohem utanför Sollefteå. Där ges särskilt två kostråd som snabbt kan bidra till att sänka totalkolesterolet på två – tre veckor:

Minska på mättat fett som finns i feta mejeriprodukter och nöt- och fläskkött.

Ät mer lösliga fibrer som finns i rotfrukter, bönor, linser och kikärtor.

– Det minskar i genomsnitt totalkolesterolet med en enhet. Mättat fett får kroppen att bilda mer kolesterol. Lösliga fibrer binder överskott på kolesterol, säger Margaretha Olofsson, kostterapeut på Österåsens hälsohem.

Där serveras enbart laktovegetariska rätter till patienterna.

Målet är att inspirera dem och stegvis få dem att äta mer frukt och grönsaker regelbundet.

Att få nya matvanor behöver inte upplevas som stora förändringar. Man kan börja med att lägga till grönsaker och frukt.

– En kvinna hade till exempel gått ner tio kilo utan att egentligen göra så mycket, tyckte hon. Hon hade lagt till grönsaker till maten, tagit bort osten och fikabrödet och börjat promenera, berättar Margaretha Olofsson.

VAD ÄR kolesterol?

7 mattips som sänker blodfetterna

5 mest sålda läkemedeln

Ann-Catrine Björnör Carlsson (ann-cathrine.bjornor@aftonbladet.se)