Är det skadligt att ta kreatin?

HÄLSA

Jag är en kille som styrketränar rätt hårt och tar kreatin efter träningen. En del verkar tro att det är olagligt och skadligt för kroppen. Men så vitt jag vet så är det väldigt vanligt bland idrottare och ger inga biverkningar. Eller?

B>Svar: Kreatin är populärt i samband med styrketräning och idrotter som kräver maximal muskelstyrka och explosivitet. Kreatin är ett lagligt kosttillskott och de intag som rekommenderas har inte visat några säkerställda biverkningar. Eftersom kreatin binder vätska i muskulaturen ger detta en viss viktökning när depåerna är laddade. Energin som krävs för att en muskel ska kunna arbeta kommer från ATP (adenosin-trifosfat). Vid till exempel ett explosivt sprinterlopp eller en explosiv serie med skivstång erhålls energin dels från upplagrat kreatinfosfat, dels från nedbrytningen av upplagrat glykogen till mjölksyra.

Ett kosttillskott med kreatin tas upp i tarmen och kan sedan omvandlas till kreatinfosfat i muskelcellen och öka depåerna. Detta leder till en liten prestationshöjande effekt.

Flera olika studier har visat att kosttillskott med kreatin kan ge en viss ökning av styrka och anaerob uthållighet i samband med intensiv styrketräning. Andra studier visar att kreatin ökar prestationen vid kort intervallträning. Det är möjligt att kreatin bidrar till att öka prestationsförmågan också genom andra mekanismer. Du får även i dig en hel del kreatin via vanlig mat. Strömming kan exempevis innehålla upp till 10 gram per kilo.

Avslutningsvis är ett fullvärdigt näringsintag med alla essentiella näringsämnen grundläggande vid all träning. Först när du under längre tid tränat hårt och systematiskt samt ätit rätt, kan du börja fundera på/pröva om du periodvis har nytta av kreatin.