Jag vill verkligen gå ner i vikt

HÄLSA

Jag är 25 år, väger 81 kilo och är 172 centimeter lång. Väger alltså drygt 10 kilo för mycket. Mitt mål ligger på 68 kilo. Jag tränar innebandy 3 gånger i veckan och rör mig inte så mycket utöver det. Försöker sköta maten ordentligt och äter ofta havregrynsgröt med lingonsylt till frukost, alltid en sallad till lunch (med kyckling, räkor, crabfish eller skinka), ett lagat mål mat före träningen på eftermiddagen och ett kvällsmål efter träningen. Utöver det är jag rätt dålig med mellanmål, men jag dricker mycket vatten i stället. Känner mig aldrig eller sällan hungrig och trivs med mitt matupplägg. Jag vill verkligen gå ner i vikt och få bort allt onödigt fett! Tror du jag äter för lite om jag ligger runt 1200 kalorier/dag?

Svar: Du idrottar regelbundet och har säkert en hel del muskler. Stirra dig inte blind på att du ska gå ned exakt si eller så mycket. Du ska förlora fett, inte muskler. Du får definitivt ett för lågt energiintag med 1200 kalorier/dag. Mina första tips är:

1. Försök hinna med att utöka din träning med lågintensiva träningspass på minst en timme två gånger/vecka. Löpning (eller snabb promenad med inslag av löpning eller branta backar), cykel och längdskidåkning, in-lines och simning (om du är bra simmare) är exempel på lämpliga träningstyper. Ibland kanske du kan köra träningen i anslutning till innebandyträningen, exempelvis genom att cykla en halvtimme till och från träningen.

2. Minska ditt totala fettintag genom att vara noga med att undvika synligt mättat fett på kött och skinka. Glöm feta ostar och ät i övrigt magra mejeriprodukter. Var måttlig med öl, vin och andra alkoholhaltiga drycker.Tänk igenom om du har någon kaloririk vana du inte har tänkt på.

Utvärdera effekten efter två månader. Du bör ha gått ned minst två kilo.