Ät rätt - och se bättre

Här är maten som ger dig bättre syn

HÄLSA

GÖTEBORG

Inte nog med att det ser vackert ut på tallriken.

Rätt mat kan ge dig bättre syn 2003.

Fet fisk, jungfruolja, gröna grönsaker, tillagade tomater, lök, äpplen, mörk choklad, nötter, rödvin - det är bra för ögonen. Och te, helst grönt.

mat för ögonen Fet fisk, frukt och grönsaker, mörk choklad, nötter, grönt te och rödvin är exempel på sådant som är bra för dina ögon. Allt enligt den finska ögonläkaren Hillevi Blomster.
Foto: BÖRJE THURESSON
mat för ögonen Fet fisk, frukt och grönsaker, mörk choklad, nötter, grönt te och rödvin är exempel på sådant som är bra för dina ögon. Allt enligt den finska ögonläkaren Hillevi Blomster.

Ögonläkare Hillevi Blomster i Lahtis är expert på kostens betydelse för ögonen. Ögontrycket och de fina blodkärlen i ögat påverkas av vad vi äter. Du kan också påverka dina barns syn.

- Kvinnor som ammar länge och ätit omega 3-fettsyror får klokare barn med bättre synskärpa, säger Hillevi Blomster.

Hon har flera råd. Som att vi bör äta 30 procent färre kalorier än de rekommenderade nivåerna. Men det vi äter ska vara rätt mat.

Minskar risken för starr

- Mat som innehåller mycket vitala ämnen, vitaminer och mineraler. Kompakt mat, inte bullar och hamburgare och processad mat.

Djurförsök visar att kost med färre kalorier minskar risken för grå starr (linsgrumling) och minskar skadan vid grön starr (glaukom).

Fisk minskar risken för en annan ögonsjukdom som kan drabba med ökande ålder, skador på gula fläcken (makuladegeneration).

Undvik mättade fettsyror i kött och omega 6-fettsyror som finns i till exempel solrosolja. Men omega 3-fettsyror är bra. Finns i fet fisk, rapsolja, linfröolja och fiskolja som dessutom minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom, alzheimer och andra sjukdomar.

Äggulan innehåller lutein, en viktig antioxidant. Den hjälper till att filtrera blått ljus och kan skydda ögat från skador på gula fläcken. Lutein finns även i gröna bladgrönsaker.

En annan bra antioxidant, lykopen, finns det gott om i tillredda tomater.

- Ketchup är mycket bra för barn. Det är väl det som räddar alla barn som äter mycket hamburgare, de har i alla fall ketchup till, säger Hillevi Blomster.

Undvik stärkelserik mat som vitt bröd och potatis, ät hellre nötter, mandlar, fullkornsprodukter. Äter du mjölkprodukter, ta mjölk med fett där det ingår viktiga B-vitaminer. Helst mjölk med laktobaciller, som fil eller yoghurt. Äter du kött är det bäst med gräsätande djur, som lamm, ren eller älg. Gräset ger de goda fettsyrorna menar Hillevi Blomster.

Flera ögonsjukdomar kan kopplas till kärlnybildning, angiogenes. Undvik det genom att dricka grönt te. Rött vin eller druvsaft, tranbär och nötter är bra, liksom grönsaker och frukt, särskilt äpple, och sojabönor.

Kan orsaka närsynthet

Det finns teorier om att också närsynthet kan bero på kosten.

Loren Cordain på Colorado State University i USA menar att våra gener är anpassade till jägar- och samlarkost: mat med lite kolhydrater som smältes långsamt. Nu äter vi stärkelserik mat med snabba kolhydrater, det höjer blodsockernivån och ger ökat insulin. Och högt insulin ökar tillväxtfaktorer - vilket kan leda till just närsynthet.

Goda råd om god mat

Lena Olsson