Vilka fetter är minst onyttiga?

HÄLSA

Vilka fetter är lämpligast och nyttigast för olika ändamål, som stekning och salladsdresssing? Vill gärna veta vilken sorts fett jag ska använda och varför.

Svar: Fett ger energi och är nödvändigt för cellmembranen och för bildning av olika ämnen. Fett är också viktigt för upptaget av fettlösliga näringsämnen, matsmältning, för att födan skall smaka bra och som mekaniskt skydd för inre organ. Det fett som vi i dagligt tal pratar om är triglycerider. De är uppbyggda av en molekyl glycerol som binder ihop tre fettsyror (det finns ett 40-tal olika typer) som avgör triglyceridernas egenskaper. Fettsyrorna är uppbyggda av kolvätekedjor med olika längd. I mättade fettsyror binds alla kolatomerna samman med så kallade enkelbindningar.

En enkelomättad fettsyra innebär att det finns en så kallad dubbelbindning mellan två angränsande kolatomer i kolvätekedjan. Är dubbelbindningarna två eller flera är fettsyran fleromättad. Antalet dubbelbindningar och placeringen avgör den fettsyrans egenskaper. Mättat fett är fast vid rumstemperatur. Flytande fett, som i vegetabiliska livsmedel, visar att innehållet av omättade fettsyror är högt (främst Omega 6-fettsyror). Fisk är rikt på fleromättade Omega 3-fettsyror. I kött och mejeriprodukter dominerar mättat fett.

Hela 40 procent av det dagliga energiintaget utgörs av fett. Det borde vara högst 30 procent. De flesta har ett för lågt intag av Omega 3-fettsyror. Ur hälsosynpunkt är det viktigt med ett balanserat fettintag. Ju mer omättad en fettsyra är desto känsligare blir den för härskning.

Använd uteslutande mättade stabila fettsyror vid matlagning med hög värme, till exempel stekning. I en sallad passar olivolja bra med sin höga andel hälsosam och relativt stabil enkelomättad oljesyra.