– Jag sitter ner hela dagarna – hur slipper jag värken?

Läs chatten om ryggvärk med psykologen Monica Buhrman

HÄLSA

qanden säger: Har någon person med kronisk ryggverk fått den helt botat med den här internet-metoden??

Monica Buhrman säger: Nej. Det finns ingen etod just nu som tar bort smärtan fullständigt för de med kronisk smärta. Det är inte heller målsättningen. Det är livskvaliteten som höjs, rörligheten. Målet är att man ska kunna göra saker trots smärtan.

Lina säger: Hur går internetbehandlingen till?

Monica Buhrman säger: Man går igenom olika veckor. träningsprogrammet är olika moduler. Man läser olika information för olika veckor. sedan finns ett träningsprogram med olika övningar. En praktisk del. de måste registerera hemuppgifterna och skiicak in dem till behandlaren. När de löst en vecka får de nästa veckas uppgifter. Praktiska delen är olika tekniker att hantera sin smärta.

Kalle säger: Vad menar du med "ryggvärk på internet" internet har inget med kroppen att göra?!

Monica Buhrman säger: Datorn är endast medlet för att hjälpa personen. det finns behandlare och behandling bakom. Internet är sättet man kommunicerar på.

Majken säger: Är det farligt att tvinga fram knakningar i nacke och rygg genom att vrida på sig?

Monica Buhrman säger: Det är jäätevanligt att de tknakar om man t.ex ar en whiplash-skada. Oftast är det inte farligt, men eftersom jag itne vet vad du har för diagnos skulle jag rekommendera att du pratar med en läkare om din situation. Men det är absolut inte farligt att sträcka på sig eller göra uppmjukningsövningar.

eva säger: Om man har smärta vid ena skuldran behöver man undersöka det hos en läkare eller kan det gå över med internetbehandlingen?

Monica Buhrman säger: Vilken typ av smärta du än har är det bästa att först gå till en läkare för att veta vad det beror på, och om det går att göra någon medicinsk behandling. Vi brukar ha medicinsk utredning som krav innan man får göra vår behandling. Ibland behvös operation och då är det att rekommendera innan man provar vår behandling.

emma säger: hejsan, jag ahr ont mellan ryggraden och skulderbladet på högra sidan... det är en stor mukel knut där ungefär lika stor som en tumme... hur kan man få bort den?... tackar för svar...

Monica Buhrman säger: det är muskulär smärta och spänningsrelaterat. Börja med avslappning och tänk på hållning. Om du inte har träffat en läkare så gör det. Tänk på att itne snedbelasta kroppen med en handväska utan ha ryggsäck. Sträck på dig.

jan säger: vad vet du om sammband mellan öronsus och arbete framför datorn

Monica Buhrman säger: Jag jobbar med öronsus också. det finns inget samband vad jag vet mellan datorn och tinnitus. Tinnitus har alltid en medicinsk skada i botten, som t.ex. en bullerskada. Om man däremot har tinnitus kan man utveckla ljudkänslighet och då kan datorn vara störande. Men om du bara tycker attt datorfläktens ljud stör så ska du inte sluta använda datorn.

Lisen säger: Kan dessa övningar vara något även om man har whiplash likande skador? Det vill säga nackvärk, värk mellan skulderblad, axlar och dyligt?

Monica Buhrman säger: Ja, det kan vara bra för det också. Nacken är ju en del av ryggen och vi har haft deltagare som har haft whiplash.

malin säger: hej, jag har tidvis ont i ryggslutet, så ont då att jag blir tvungen att stanna upp i det jag gör, om jag masserar en stund så släpper det helt, sen glömmer jag det tills nästa attack- har du namn på detta?

Monica Buhrman säger: Det kan vara ishias, men det är svårt att veta med så lite information. Eftersom du bara har det ibland är det viktigt att variera ställning och inte belasta ländryggen. Sitt inte för långa stunder. res dig upp ibland och innan det börjar göra ont. Att massage hjälper betyder att du stimulerar blodcirkulationen. Avslappning och massage är bra. Diagnosen är däremot svår att göra så prata med en läkare.

fia säger: jag har jätteont i svanken, vad ska jag göra?

Monica Buhrman säger: Det gäller samma sak som ovan. Sitt inte för länge oavsett av var du befinner dig. Det är vikgti att resa dig innan det börjar göra för ont. Gå runt lite. Det är jättebra med avslappning och stretch. Har man ont så spänner man sig och då blir blodcirkulationen sämre. Och spännigen orsakar smärta. Men viktigast är att inte sitta för länge.

sme4 säger: jag jobbar som växeltelefonist, sitter hela dagarna, har väldigt ont i axlarna, nacke och rygg vad ska göra för att inte ha denna värk?

Monica Buhrman säger: Mikroavslappning. Snabb avslappning är jättevikigt. Väldigt ofta, flera gånger i timmen: Sänk axlarna och slappna av i det onda partiet. Ett avslappningsprogram skulle vara bra för dig. Apoteket har avslappnigsband. Vi har ett program. Kan du variera dina uppgifter är det bra. Mikroavslappning tar mindre än en minut.

Hanna säger: Jag har en nerv precis vid övre ryggraden som det känns att den kommer i kläm ibland. Det är som att någon sticker med en nål i ryggen och jag får kramp i några sekunder. Ibland vaknar jag upp mitt i natten av krampen men det händer också på dagen. En kiropraktor trodde det berodde på stress. Vad tror du det är?

Monica Buhrman säger: Det är oerhört svårt att veta. Jag vet inte om du fått diagnosen att de tär en nervsmärta. Sök upp en läkare så kan du få diagnosen. Är det nervsmärta är det svårare. Är det som kiropraktor säger är det lättare. Stressen kan du bli av med med avslappning, stretching m.m. Gör lite avslappning innan du går och lägger dig så myusklerna får en chans att vara avslappnade och du sover bättre. Men börja med att kolla med läkare.

Jag tackar för frågorna. Kom ihåg att då det gäller kronisk smärta att ni ska våga röra på er. Många tror att det blir bättre om man vilar men det är tvärtom. Man kan ha god livskvalitet även med kronisk smärta.