Blanda din egen vitaminkick

HÄLSA

Möt våren med en riktig vitaminbomb!

Läskande smoothies med frukt, bär eller grönsaker innehåller mängder med vitaminer. Här är fem drinkar du kan göra själv.

Frossa i frukt och grönsaker i vår – det är lika bra som medicin, menar forskarna.

En diet med mycket frukt, grönsaker och mjölkprodukter förbättrar blodtrycket, minskar cancerrisken och gör att vi blir piggare och friskare. Ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen bör vi äta för att må bra, enligt Livsmedelsverket.

Frukt och grönsaker innehåller mycket nyttigheter, bland annat så kallade lösliga kostfibrer som leder till att tarmfunktionen blir bättre och immunförsvaret stärks.

Vitaminerna C och E, karotenoider och flavonoider fungerar bland annat som antioxidanter och skyddar mot sjukdomar. Frukt och grönsaker är fiberrika, saltfria, i stort sett fettfria och innehåller inget tillsatt socker.

Så gör din egen läckra smoothie och njut! Här är några läckra recept från boken ”Nyttiga drinkar”.

Fotnot: Recepten och bilderna kommer från boken ”Nyttiga drinkar” (ICA Bokförlag). Recepten är gjorda av ICA Provköks Cecilia Lundin. Foto: Ulf Svensson.

Sommarskum

Vinbärssmoothie

Lyxig söndagssmoothie

Björnbärssmoothie med honungskrutonger

Röd energikick

VINN

Petra Weiss