Sex äggta fakta

HÄLSA

Påsken är snart här och med den frossar vi i ägg.

Men hur nyttiga är äggen egentligen?

Hälsa reder ut sex påståenden om ägg.

Foto: getty images

1. Jag måste äta ägg för hälsan

Nej, det måste du inte. Ägg innehåller flera viktiga näringsämnen som proteiner och vitaminer.

Men som tur är finns det en mängd andra näringsrika livsmedel som innehåller mycket proteiner – kroppens byggnadsstenar – för den som inte tycker om ägg, är vegan eller har äggallergi.

Exempel på sådana livsmedel är kött, fisk, fågel, quorn, tofu, bönor, linser och mejeriprodukter.

Är du vegetarian kan ägg vara en viktig källa för att tillgodose ditt behov av järn.

2. Råa ägg kan ge salmonella

Nej, inte om du äter svenska ägg, de är salmonellafria. Du kan alltså lugnt äta löskokta ägg eller kaksmet och ha en rå äggula på din pasta carbonara.

Det är bara Sverige, Finland och Norge i hela världen som producerar garanterat salmonellafria ägg. Länderna har en mycket noggrann kontroll i produktionen av ägg för både kycklingar, foder och hygien.

3. Ägg är inte bra för kolesterolet

Visst innehåller ägg kolesterol, men bara lite per ägg.

Du kan äta ett ägg per dag utan problem.

Ju mer du motionerar och ju mindre fett du äter i övrigt, desto fler ägg kan du äta.

Du kan sänka ditt kolesterolvärde genom att äta mer frukt och grönsaker, minska totala mängden fett i maten och välja vegetabiliska mjuka fetter som flytande margarin och olja framför animaliskt fett som finns i charkuterivaror, smör och andra feta mejeriprodukter.

Välj till exempel pocherade ägg eller stek i teflonpanna och använd en vegetabilisk olja på sprayflaska.

4. Man ska slänga ”gamla” ägg

Nej, du behöver inte slänga ägg som passerat bäst-före-datum! Ägg som förvarats i kylskåp kan hålla sig flera månader. Äggkvalitén försämras annars snabbt i rumstemperatur och bakterier kan lättare få fäste. Förvara även äggen i förpackningen de säljs i. Eftersom skalet är poröst kan ägget suga åt sig lukt, smak och bakterier. Hårdkokta ägg ska också förvaras i kylskåpet, men helst inte längre än en vecka. Äggskalets och äggulans färg kan variera, men färgen har ingenting att göra med äggkvalité, smak, eller näringsvärde.

5. Ägg är en bra ansiktsmask

Nja, ägg har tidigare varit en gammal huskur för huden, men det är en myt. Huden blir kanske mjuk och får lyster, men bara i de översta hudlagren. Proteinet i ägget har för stora molekyler för att kunna penetrerahuden på djupet.

Vill man ha fukt, lyster och elasticitet ska man köpa en ansiktsmask med djupare, mer långvarig effekt.

6. Ägg funkar som hårinpackning

Ja, ägg innehåller proteiner som är bra för håret, men det var mest förr i tiden man använde ägg som hårinpackning. I dag har man inpackningar som innehåller mer än proteiner, såsom vitaminer och fuktighetsgivande ämnen. Det finns också olika sorters inpackning beroende på vilken sorts hår man har. Håret består av upp till 98 procent protein och därför är det bra att också äta protein för att håret ska kunna byggas upp inifrån.

Källor: Emma Grek, dietist, Karolinska sjukhuset och www.aeb.org, Anna Carlström, vd på Svenska ägg, www.svenskaagg.se, www.aeb.org, Lissi Nilsson, Dermarome, och Helene Plainer, utbildningschef på Hårologi of Sweden.

Helena Mayer