Hormonerna kan ge vårdepression

HÄLSA

Det efterlängtade vårljuset sätter i gång en välgörande hormondusch. Men hormonsvängningarna kan också ha en baksida: vårdepression.

Vårljuset kan ha en baksida.
Foto: GETTY/STONE
Vårljuset kan ha en baksida.

Kroppen klarar inte alltid av omställningen när ljuset kommer. Man blir trött. Man kan få sömnproblem, oro och ångest. I svåra fall även självmordstankar.

Upp till fem procent av svenskarna drabbas varje år av svår vårdepression.

Lättare depression går oftast över av sig själv när vi vant oss vid ljuset.

Så kan du motverka vårdepression:

Motionera. Träning gör att kroppens endorfiner frigörs.

Sov ordentligt. Enligt sömnforskare ska vi helst somna mellan kl 22 och 24 för att utnyttja dygnsrytmen.

Ät varierat och nyttigt. Banan, valnötter, avokado, plommon och pekannötter höjer halten av det viktiga ämnet serotonin. Ät mera av vitaminerna B12, B1 och B6. B1 och B12 finns i kött, lever och ägg. B6 finns i bl a banan, potatis och bröd. Drick vatten.

Naturläkemedel. Medel med Johannesört innehåller ämnet hypericin som är milt stämningshöjande. Extrakt från vänderot, citronmeliss, humle och ljung anses milt lugnande.

Ljusterapi. Åk på en solsemester eller skaffa en ljusterapilampa som sätter igång hormonerna.

Eva Barkeman