Är för mycket C-vitamin farligt?

HÄLSA

Kan man få biverkningar av för mycket C-vitamin, i så fall vilka?

Jag äter en multivitamintablett per dag som bland annat innehåller 60 mg vitamin C. Jag får också i mig C-vitamin genom att jag äter mycket frukt.

Jag vet att överflöd åker ut med urinen, men kan det ändå bli för mycket?

Svar: Vi är ständigt beroende av ett tillräckligt intag av livsnödvändigt vitamin C med födan. En del vitamin C ”konsumeras” eller går hela tiden förlorat i kroppen och måste ersättas med nytt.

Växter innehåller vitamin C i högst olika koncentrationer. Goda källor är citrusfrukter, svarta vinbär, nypon och kiwi.

Vid ett intag av 250 mg vitamin C tas ungefär 80 procent upp i tarmen. När intaget ökar minskar upptaget. Det är bättre att dela upp det dagliga intaget i flera mindre doser. Vid ett intag av cirka 150 mg börjar vitamin C att utsöndras med urinen.

Vissa anser att höga intag av vitamin C är ett rent slöseri genom att vi kissar ut ”överskottet”. Men även om mycket utsöndras vid höga intag så fortsätter vävnadshalterna att öka.

Vitamin C som utsöndras har en surgörande effekt i urinen som kan skydda mot bakterieväxt i urinvägarna och bildning av cancerframkallande ämnen.

Vitamin C minskar effektivt bildningen av cancerogena nitrosaminer i tarmen. Den skyddande effekten i tarmen blir mer komplett i kombination med vitamin E.

Vid svår C-vitaminbrist uppstår till slut skörbjugg med extrem trötthet och muskelsvaghet, blödande tandkött med lossnande tänder, med mera.

Även om höga doser ren askorbinsyra, något gram eller mer, kan resultera i diarré, så har inte ens väldigt stora mängder av vitamin C visat några säkerställda giftiga effekter.

Den lösa magen kan lätt avhjälpas genom att ta C-vitamin i form av exempelvis kalciumaskorbat.

Hypotesen att mycket C-vitamin skulle kunna resultera i järnöverskott och ökad risk för sjukdom stöds inte av vetenskapliga fakta.

Forskning visar att det är osannolikt att höga intag av vitamin C ökar risken för njursten hos friska personer.

Totalt sett understryker en mångfald vetenskapliga studier att vitamin C utgör ett nödvändigt uppbyggande och effektivt cellskyddande ämne, bland annat som vattenlöslig antioxidant vid intag av flera hundra mg per dag.