Yoga dig till ett bättre sexliv

HÄLSA

Yoga gör dig inte bara lugn och stark. Det kan hjälpa dig att få ett bättre sexliv också.

Ulrica Norberg, en av Sveriges mest framstående yogalärare, visar 16 övningar som ger sexlivet en skjuts.

FÖRBERED DIG SÅ HÄR:

Försök att undvika att äta en större måltid 3 - 4 timmar före träning. Drick mycket vatten innan och se till att tömma tarmar och urinblåsa före yoga. Undvik att dricka under träning och försök att vänta 20 - 30 minuter med att inta flytande eller fast föda efter yogautövandet. Drick sedan mycket och ät gärna en balanserad och hälsosam måltid.

Hitta en avskild plats med riktning mot ett fönster. Välj gärna ett stort, rent och luftigt rum för din yogaträning eller gör det på stranden eller ute på gräsmattan en solig morgon. Det är viktigt att du gillar den plats du valt. Stäng av telefoner, var barfota, ta av dig smycken och klä dig i behagliga kläder. Skaffa gärna en yogamatta eller använd en trasmatta eller handduk för bättre stöd.

Känn efter hur långt du vill och kan gå i rörelserna och lyssna på kroppen i varje andetag.

9. Roterande sidvinkel

2. Lotus med armar upp

3. Lotuslyft

4. Krama om

5. Stående hund

6. Plankan

7. Uppåtgående hund

8. Krigare A och B

10. Katten

11. Brygga med stöd

12. Sittande twist

13. Plogen

14. Fisken

15. Liggande twist

16. Dödmansställning

Hur kan yoga höja sexlusten?

1. Lotusställningen

Text: Ulrica Norberg , Foto: Andreas Lundberg