10 knep som kan stoppa värken

HÄLSA
Foto: börje Thuresson

1. Ändra kost

. Skriv upp allt du äter och dricker när du får migrän. Efter en månad kan du gå igenom tabellen och se om du hittar samband. En annan metod är att utesluta alla födoämnen du misstänker utlöser migrän, och sedan återinföra dem ett och ett. Bovarna är ofta choklad, rökt mat, ost, citrusfrukter, alkohol, inlagd sill och bondbönor.

2. Avslappning och avspänning.

Den som har migrän har även ofta spänningshuvudvärk, vilket i sin tur kan utlösa migrän. För att lära sig att slappna av måste man veta hur musklerna känns när de är spända: Sätt en tejpbit lodrätt i pannan när den är avslappnad, då känner du när du lägger den i djupa veck.

3. Träna andningen.

Många migräniker fastnar i kronisk stressandning, och andas med bröstkorgen. Den dåliga syresättningen märks genom att man får kalla händer. Tränar man bukandning förbättras både blodcirkulation och matsmältningen, vilket kan förebygga migrän.

4. Kaffe.

För vissa kan kaffe utlösa ett anfall. För andra kan det hejda ett: Drick en kopp starkt kaffe med saften från en halv citron.

5. Kolla tänderna.

Tandläkaren Olle Redhe har behandlat huvudvärkspatienter genom att justera bettet. Han menar att 92 procent av patienterna blev hjälpta.

6. Prova migränte.

Salus migränte är det första naturläkemedlet mot migrän som registrerats i Sverige. Innehåller Maté, pilbark, vänderot, enbär, fänkål, kamomill, lakritsrot och rölleka.

7. B-vitaminer.

B-vitaminer är nödvändiga för centrala nervsystemets funktioner. Brist på B-vitamin kan vara en orsak till huvudvärk. Vegetarianer kan ha brist, liksom kvinnor som äter p-piller.

8. Magnesium.

Stress kan orsaka magnesiumförluster, vilket kan ge kramper, överkänslighet för ljus och ljud samt sömnlöshet och depression. Migräniker har ofta brist på magnesium.

9. Värm händerna.

Genom att doppa händerna i varmt vatten så att blodkärlen utvidgas, tvingas kroppens övriga blodkärl att dra ihop sig - även de i huvudet. Kan hindra ett migränanfall.

10. Sockerfri diet.

Det finns en teori om att migräniker producerar för mycket insulin, vilket gör blodsockerhalten låg. För att undvika det kan man utesluta allt raffinerat socker, alltså äta samma diet som en diabetiker. För att klara dieten måste man äta oftare.

Källa: Mindre migrän, mera liv av Åsa Stenström

Läkemedel - i värsta fall