- Är överdos av A-vitamin skadligt?

Läs chattet om vitaminer och kosttillskott med näringsforskaren Magnus Nylander

HÄLSA

Vilka vardagskosttillskott kan du rekommendera? Jag oroar mig för att inte få i mig allt i min vanliga kost!

Magnus Nylander säger: Man ska alltid sträva efter att nå näringsintaget med vanlig mat, mycket färsk frukt och grönt, varierat och så färskt som möjligt. Flera sallader om dagen Även om man äter annan mat så ta en sallad vid sidan av. Ofta misslyckas man att få all näring och då behövs kosttillskott, olika livsnödvändiga ämnen som vitaminer och mineraler. Det finns flera bra tabletter, bio-antioxidant från pharmanord är en, (men det finns flera andra exempel). Vi får fram fler genom forskning hela tiden. Jag har själv gjort tester på rader av kosttillskott och vet att bio-antioxidant fungerar mycket bra. Vi äter för lite fisk också. Jag rekommenderar en fiskolja, eskimo3, en svensk produkt som det gjorts många studier på.

Hur lång tid tar det innan man känner att vitaminerna och mineralerna "gör sitt" från dess att man börjat ta dem?

Magnus Nylander säger: OM man känner det så varierar på från en vecka till flera månader. Det tar tid att mätta kroppen. Det tar tid för kroppen att bilda vissa ämnen. Meningen är att skapa bättre förutsättningar. Med syntetiska medel får vi effekten direkt och sedan kommer biverkningarna. Vitaminer och mineraler har inga biverkningar, men ibland märks inte förbättringarna av heller, fast kroppen mår bättre. Vi ska både förbättra hälsan och förebygga.

Ginseng, har det med detta med vitaminer/mineraler att göra?

Magnus Nylander säger: Det har det inte. Svaret är nej. Ginseng klassificerar man ofta som en adaptogen. Det handlar inte om livsnödvändiga vitaminer. Det handlar om andra naturliga ämnen som inte är nödvändiga, men de har efffekter i vår kropp som kan vara positiva. I begreppet adaptogen ligger att det ska vara normaliserande, att om man är nedsatt ska man bli bättre. Men är man en pigg person så får man ingen påtaglig effekt. Man ska ta det under såna perioder man behvöer det. Till skillnad från t.ex. C-vitamin, som vi behöver varje dag.

Vad bör man äta för att få starka naglar?

Magnus Nylander säger: När man pratar om naglars, huds, och hårs uppbyggnad så behövs en lång rad av ämnen. Det handlar om ett i alla avseenden fullt näringsintag. Det finns inga mirakelkurer. Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk. Vissa ämnen kan vara mer kritiska, t.ex. att vi har svårt att täcka behovet av dem. Ett exempel är kisel. Vi borde göra mer forskning på det. Men det är en helhet som gäller.

Vad är Omega 3 och fiskolja bra för?

Magnus Nylander säger: Det finns 2 fettsyror som är nödvändiga: OMega 3 och OMega 6. OMega 3, moderfettsyran, kan vi få i oss från linfröolja och andra vegetabiliska oljor. Vi behöver alltså inte äta fisk för att få den. Moderfettsyran gör däremot att vi kan bilda andra fettsyror vi behöver, bland annat de vi får i oss av fisk. Därför är OMega 3 mycket viktig. Problemet med OMega 3 är att vi har svårt att få i oss tillräckligt av den och svårt att göra oss den tillgodo. Därför är det även bra att äta fisk eller fiskolja. De behövs i våra cellmembran för intransport av näring och uttransport av avfall. De är mycket viktiga. Om vi äter tillskott av fiskolja får vi spänstigare blodkärl, blod som inte så lätt ger blodproppar, minskad risk för hjärtkärlsjukdomar. Olika expertgrupper säger att följer man dessa råd kan vi rädda tusentals liv varje år. Vi måste lära oss äta rätt fett, balans mellan fleromättade fetter och mättade. Ofta får vi för lite av de fleromättade, DHA och EPA. Idag har vi ofta dolda brister som bara visar sig i längden. Folk verkar friska fast de har dåliga värden.

Är det sant att för mycket A-vitamin kan ge leverskador? Var går gränsen för hur mycket man bör få i sig?

Magnus Nylander säger: A-vitamin är en het potatis idag. Vi har vetat länge att överdoser av A- och D-vitamin kan ge skada. De är fettlösliga och därför kan kroppen inte göra sig av med edem lika lätt som med de vattenlösliga. Dessutom har de reglerande funktioner, fungerar mer som hormoner och får kraftiga efffekter. Därför ska man inte ta överdos av just dessa vitaminer. Visst kan A-vitamin ge olika skador, t.ex. leverskador vid långvarig överdos. Det är också farligt att överdosera när man är gravid. Men det är fortfarande ett vitkigt vitamin. Brist är orsak till blindhet på många håll i världen. En övre gräns brukar sättas på 3000 mikrogram per dag. Men så mycket ska vi inte ta. Vi tillsätter det till mjölkprodukter och tar det som kosttillskott. Om vi tar det på nivåer precis under 3000 mikrogram/dag kan det leda till benskörhet. En riskgrupp är kvinnor som kommit in i klimakteriet. Jag tror att vi kommer att få strängare gränser än 3000 mikrogram per dag snart. Ät gärna betakaroten istället. Det omvandlas till A-vitamin vid behov, men bara vid behov. Man kan alltså inte överdosera. Man kan ta ett kosttillskott A-vitamin som innehåller 200-500 mikrogram per dag. Livsmedelsverket har inte gått ut med nya regler om vitaminisering av mjölkprodukter. Det borde de. En svensk forskargrupp jobbar på det nu.