Vinn över dina negotankar

7 hjärnspöken som gör dig tjock - och hur du tacklar dem

HÄLSA

Du orkar inte träna. Du tampas med sug.

Men den värsta fienden sitter ofta innanför pannbenet.

Se upp för negotankarna som får dig att ge upp kampen mot kilona.

Fastna inte i negotankarna om din vikt.
Foto: gettyimages
Fastna inte i negotankarna om din vikt.

1. ”Att gå ner i vikt är för jobbigt”

Många lockas av olika mirakelkurer av typen ”ät bara grapefrukt i en vecka och sedan kan du äta hur mycket chokladkaka du vill” för att de utlovar en snabb och bestående viktminskning. Problemet är att de som tar hjälp av orealistiska bantningsmetoder oftast blir besvikna. Den som blixtsnabbt går ner i vikt lär sig varken sunda levnadsvanor eller att ha tålamod.

Så ska du tänka: Nu ska jag unna mig att äta på ett sätt som kroppen mår bra av. Tänk på det du faktiskt får äta, inte på det som du inte får äta. Vänd viktminskningen till något positivt!

2. ”Jag måste bli smal”

Du är desperat och det försvårar för dig att behålla eller skapa ett sunt förhållningssätt till maten. För den som väger 95 kilo är det förmodligen orealistiskt att sätta 60 kilo som målvikt. I alla fall på kort sikt.

Så ska du tänka: Vilken viktminskning tror jag är realistisk för mig? Vilket tidsperspektiv har jag? Gör klart för dig varför du vill gå ner i vikt och ha en plan redo. Kommer denna livsstilsförändring att vara möjlig? Kräv aldrig mer än ett halvt kilo nedåt i veckan av dig själv.

3. ”Jag är ledsen och behöver tröst”

Många äter med känslorna, det vill säga när de är trötta, ensamma eller nervösa. Att ta till fet, söt och stärkelserik mat ligger nära till hands när vi känner obehag eller då vi är uttråkade.

Så ska du tänka: Varför känner jag som jag gör och är mitt beteende ett problem för mig? Att bli medveten om vad som ligger bakom det känslomässiga ätandet är det första du måste göra. Om du är ledsen och behöver tröst, finns det någon annan lösning än mat? För att ändra dina vanor, försök att hitta andra saker som berikar. Om du inte genast har möjlighet att ta itu med dina problem, köp en cd eller en pocketbok i stället för chips. Det är också en kortsiktig form av tröst, men betydligt mindre destruktiv.

4. ”Jag vill se resultat direkt”

Det är enklare att tänka kortsiktigt än långsiktigt. Men att gå ner i vikt kräver att du gör uppoffringar utan att genast få någonting tillbaka. Belöningen kommer – efter att du har lärt dig att stå emot

frestelser.

Så ska du tänka: Tålamod! Det finns inga genvägar. Var medveten om att viktminskning tar tid. Mirakelkurer gör att du snabbt går ner, men troligen går du också snabbt upp igen. Under tiden kan du försöka hitta kläder som gör att du ser smal ut eller på annat sätt lyfta fram det bästa i ditt utseende. Sluta leta efter omöjliga lösningar.

5. ”Jag är oduglig”

En del överviktiga ser felaktigt sina kilon som ett tecken på att de är viljesvaga och lata. Ingen blir motiverad av att känna sig otillräcklig och oduglig.

Så ska du tänka: Jag tycker om mig själv! När du tittar sig själv i spegeln så kanske du inte ser dina inre kvaliteter, sidor hos dig som din omgivning uppfattar och tycker är attraktiva. Din övervikt har

ingenting med ditt värde som människa att göra.

6. ”Jag får inte bli hungrig”

En del överäter av rädsla för hunger. Att inte veta när de får mat nästa gång skapar oroskänslor. Självklart ska man äta tills man inte är hungrig längre. Men lagom mätt räcker.

Så ska du tänka: Behöver jag verkligen göra rent på tallriken? Äter du regelbundet och ofta behöver du inte äta dig proppmätt. Stanna upp under måltiden och känn efter.

7. ”Jag känner mig ful”

Dålig självkänsla kan ha en paralyserande effekt. För en del människor är övervikt det värsta tänkbara att drabbas av. Men utan hopp och tro på sig själv är det näst intill omöjligt att förverkliga sina mål.

Så ska du tänka: Ta vara på dina bästa egenskaper. Kanske har du vackra ögon? Tänk ”Vad jag kommer att trivas när jag kommer i mina jeans”. Lyft fram det som är positivt. Du måste våga lita på att du kan förändra din situation.

Källa: Kristina Elfhag, leg psykolog på överviktsenheten vid Karolinska universitetssjukhuset, Huddinge, samt tidningen Psychology Today.

Chatta:

Hanna Blanksvärd