Tempoträning gör dig till en bättre löpare

Pröva Kropp & Hälsas träningsprogram

Bli en bättre löpare Utmana dig själv med tempoväxlingar.
Foto: getty images
Bli en bättre löpare Utmana dig själv med tempoväxlingar.
HÄLSA

Ibland kan även löpning gå i stå.

Lösningen heter tempoträning.

Följ Kropp & Hälsas 8-veckorsprogram, om du vill komma i toppform.

Experterna är ense, löpning är den bästa träningsformen. Nästan alla viktiga funktioner (hjärta, lungor, puls, uthållighet, fettförbränning, blodcirkulation, med mera) i kroppen aktiveras.

Men bara för att du kutar några gånger i veckan blir du inte per automatik en bättre löpare. Ibland händer just ingenting. Varken med flåset eller på vågen.

I det läget tröttnar många och lägger av. Och det är synd när räddningen är så nära.

Endast marginella förbättringar

- Erfarenhetsmässigt vet vi att en nybörjare gör relativt stora framsteg. Men sen, kanske efter flera års träning, sker ofta marginella förbättringar, trots ökad träningsdos, säger Christer Wernhult, löpexpert på tidningen Runners World.

Att lunka samma gamla runda, i samma fart, vecka ut och vecka in, ger inget lyft. Du behöver variera din löpning. Springa fortare ibland. Längre ibland.

För Kropp & Hälsas läsare har Christer Wernhult tagit fram ett 8-veckorsprogram, som garanterat (jo, det är sant!) gör dig till en bättre löpare. Du kommer att bli både snabbare och uthålligare.

Snabbdistanspassen (SD) stimulerar både cirkulationen och muskulaturen att arbeta effektivt vid ett högre löptempo.

Redan efter några veckor/en månad börjar det att hända finfina grejor:

Din vilopuls sänks.

Dina normala distanspass känns lättare och lättare.

Löpningen blir en njutning.

Så fungerar expertprogrammet

Din bakgrund:

Målsättning:

Ny träningsmetod:

Bra att tänka på

Chatta:

Tomas Sjöman