I studien, som publicerats i facktidskriften Human Reproduction, intervjuades 500 kvinnor med endometrios och lika många friska kvinnor med ungefär samma ålder och bakgrund, skriver BBC News. Kvinnorna fick berätta hur ofta de konsumerade kött, mejeriprodukter, frukt och grönsaker, alkohol och koffein.
Av dessa livsmedel var det bara köttkonsumtionen som skiljde de två grupperna åt. Kvinnorna med endometrios uppgav att de åt kött mycket oftare än de friska kvinnorna.
Risken för att få endometrios är enligt studien 100 gånger större om man äter kött varje dag, än om man äter mindre kött och mer frukt och grönsaker.
Forskarlaget ska nu gå in mer i detalj på hur kosten kan påverka uppkomsten av endometrios.
En representant för the British Nutrition Foundation säger att resultaten är intressanta.
- Endometrios är en östrogenrelaterad sjukdom. Kostvanorna har visat sig kunna sänka risken för flera östrogenrelaterade sjukdomar, t ex livmoderscancer och äggstockscancer, säger hon till BBC News.
Livsmedel som har visat sig skydda mot dessa sjukdomar genom att sänka östrogenhalten i blodet är soja, gröna bladgrönsaker, nötter och fet fisk. Mättat fett däremot kan höja östrogenhalten i blodet.
Välkommen att kommentera på Aftonbladet! Här är du med och skapar Sveriges mest engagerande mötesplats och nyhetskälla med viktig information, argument och synpunkter. Vi litar på att du håller en saklig ton och visar respekt för andra som deltar i diskussionen. Självklart skriver vi inte hatiska kommentarer på Aftonbladet. Och lika självklart står vi för det vi tycker. Kul att du vill vara med!
Med vänlig hälsning Jan Helin, chefredaktör.
Läs mer om kommentarer
...