Ät dig smal med fibrer

Är proteindieter som Atkins och Montignac inget för dig? Prova fibermetoden i stället och gå ner ett kilo i veckan. Med fibrer håller du dig mätt länge och godissuget minskar.

HÄLSA
Fiberfeeling. Fibrer hjälper dig att hålla blodsockret på en jämn nivå – på så sätt lurar du sötsuget.
Fiberfeeling. Fibrer hjälper dig att hålla blodsockret på en jämn nivå – på så sätt lurar du sötsuget.

Flera trendiga smalmetoder, som Atkins och Montignac, går ut på att undvika bröd, flingor och pasta. Men du behöver inte alls avstå från mackor eller spaghetti för att fixa formen. Välj fiberrika alternativ i stället så går du ner samtidigt som du håller dig mätt.

- Kostfibrer har massor av funktioner. Fiberrika livsmedel kräver mer tuggning. Spjälkningen av maten börjar redan i munnen. Saliv produceras med tuggningen som skyddar tänderna, säger Bim Åkers, dietist på Primadietisten

Fibrer hjälper även till att hålla blodsockret på en jämn nivå. Höga blodsockernivåer skapar en förhöjd insulinproduktion i kroppen. De fiberrika livsmedlen går långsammare ut i blodet och sänker kolesterolet.

Bra för hjärtat

En Harvardstudie, där 74 000 kvinnor deltog, visade att de som åt mer än två måltider per dag med fullkornsprodukter löpte betydligt mindre risk att drabbas av övervikt.

Ny forskning visar också att ett högt intag av fibrer från kolhydratrika livsmedel som frukt, mjöl, pasta, bröd och gryn skyddar mot hjärt- kärlsjukdomar.

- Gör små förändringar i taget. Om du aldrig brukar äta fiberrika livsmedel kan du till exempel börja med att äta en fiberrik macka och en ickefiberrik i stället för två vita bröd till frukost, säger Bim Åkers.

Det är dock viktigt att dricka mycket vatten för att undvika förstoppning.

Fibrer är bra men inte för alla

Men det är inte självklart att all fiberrik mat höjer mättnadskänslan, även om det oftast är så. Det påpekar Maria Larsson, dietist på Viktväktarna.

- Livsmedlen har olika glykemiskt index, GI, som avgör hur länge de ligger i magen innan de kommer ut i blodet.

- Knäckebröd har till exempel ett högt GI. Det är inte dåligt att äta knäckebröd, men om man jämför med danskt rågbröd så mättar rågbrödet mer, säger hon.

Men fiberrika livsmedel i stor mängd är inte bra för alla. Små bebisar behöver mycket energi för att växa ordentligt och ska inte äta en massa fibrer. Du ska inte heller äta fibrer om du på grund av sjukdom har svårt att få i dig tillräckligt mycket energi.

Så får du mer fibrer i kosten

En dålig dag med fiberfattig kost

Maten du inte ska äta.
Foto: Foto: MORGAN NORMAN
Maten du inte ska äta.

...och en bra dag med fiberdiet

Chatta

Lena Gunnars