Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa

Fibrer – toppen för kroppen

Mer fibrer i kosten kan lindra besvär från mage och tarmar. Fibrer mättar, är bra mot förstoppning och håller blodsockret på jämnare nivå.
Foto: Stefan Mattsson

Vi äter allmänt för lite fibrer. Rekommendationen är 20–35 gram fibrer per dag. Men kvinnor äter i snitt bara 16 gram och män 18 gram per dag.

Det finns två typer av fibrer, dels de som löser sig i vatten och bildar en gel, dels de som passerar tarmen utan att brytas ner.

Vissa personer kan dock få gaser och uppkördhet av fibrer. Man får pröva sig fram vilka man mår bäst av.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson (acbc@aftonbladet.se)

Fibrer som inte bryts ner

Finns i: Vetekli, vetegroddar, linfrö, physiliumfrö, korn och vildris.

 

Så funkar de: Passerar mage och tarmar utan att förändras och ger tarminnehållet större volym. Rensar ut avlagringar på tarmväggarna.

 

Så påverkar de kroppen: Tarmrörelserna ökar vilket får tarminnehållet att passera igenom snabbare.

Fibrer som bildar gel

Finns i: Frukt, bär, grönsaker, havre, råg, linser, bönor och ärtor.

 

Så funkar de: Är näring för ”goda” tarmbakterier och omvandlas till en typ av fettsyror.

 

Så påverkar de kroppen: Blodcirkulationen i tarmen och upptaget av mineraler förbättras, ph-värdet sänks.

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Hälsa

Visa fler
Om Aftonbladet