Se upp för hemmets hälsomarodörer

Du slåss för leva upp till dina sunda ideal. Men hur lätt är det när din försoffade familj gör precis tvärtom?
Vi har identifierat hälsomarodörerna i ditt hem – och hur du tacklar dem.

Foto: morgan norman
HÄLSA

Barnen

De må vara underbara, men är dessvärre rena döden för ditt hälsoliv. Med outtröttlig envishet kräver de full uppmärksamhet hela tiden, liksom skjuts till allehanda träningsaktiviteter. Den enda som inte får träna är du.

Så gör du: I stället för att stå vid sidan och titta på när dina ungar tränar och fullständigt ignorerar dig – ta med dig träningsskor, en freestyle och ge dig ut i grannskapet och jogga.

Datorn

Jobb-laptopen inbjuder till att sitta uppkopplad i tid och otid, för du vill ju inte missa något viktigt. Resultatet blir att du sitter still ännu mer

och att du inte får tid till motion.

Så gör du: Sätt fast laptopen på räcket på ett löparband så kan du springa och hålla koll samtidigt – om du verkligen inte kan slita dig. Annars sparas ju faktiskt meddelandena. Och behöver du vara tillgänglig dygnet runt?

Din chipsrapande sambo

Din älskling slukar utan samvetskval chips, godis och öl – ja, allt du bestämt dig för att inte äta. Han har noll förståelse för dina träningsplaner och anser att lite fläsk på magen bara är sexigt. Särskilt på dig.

Så gör du: Sexvägra. Upplys din sambo om att fläsket på magen gjort att du tappat lusten till samliv och därför får han vänta tills du lyckats ta dig till önskad vikt och känner dig attraktiv igen. Bör ge snabbt resultat. Annars: Gör slut.

Telefonen

Det ringer när du precis har bestämt dig för att ha en riktigt lugn dag med promenader, vegolunch och juice

i stället för alkohol. Tyvärr har väninnan gjort en helt annan prioritering och föreslår en utekväll.

Så gör du: Genomför promenaden i rask takt på dagen. Avsluta kvällen på ett danshak och dansa så länge benen bär. Varför inte göra det till en latinsk

salsaklubbskväll? Och glöm inte att även sex bränner kalorier...

Sparbössan

Egentligen inget problem i sig – bekymret är snarare att den ständigt är tom! Gymkort kostar dyra pengar och sådana finns inte. Överblivna slantar tenderar i stället att läggas på lån, bilar och annat tråkigt.

Så gör du: Plocka fram den dammiga gamla motionscykeln från förrådet eller ta på dig ett par gympadojor och ut och jogga. Eller gå raska promenader med stavar. De finns att köpa för bara 149 kronor.

Tv:n

Storbilds-tv:n står påslagen varje vaken minut och lurar dig att slinka ner i soffan

i stället för att dra på dig träningsskorna. Det regnar och vem orkar träna när

det är mörkt och kallt?

Så gör du: Packa träningsväskan kvällen före och ställ den framför ytterdörren så du snubblar på den för att komma ut. Träna på väg hem från jobbet, för väl hemma blir vem som helst sittande i soffan.

Dammråttorna

Smutsen lägrar sig i hörnen. Din planerade träningstid går åt till att feja bokhyllor, sopa golv och skura toalettstolen. Bara för att notera att någon annan smutsat ner ditt golv en sekund senare.

Så gör du: Städa igen! Och håll högt tempo. Låt din städning bli ett träningspass. Varför inte ta och dammsuga lite extra eller klippa gräset också? Glöm inte att sätta på stereon på högsta volym med favoritmusiken.

Kylskåpet

Kylen är fylld med godsaker, läsk, choklad och andra förbjudna frestelser. Och även om du är duktig och handlar lättostar och minimjölk fordrar barnen gräddglass med chokladsås. Och så spricker din dietplan innan du ens börjat.

Så gör du: Köp en glassort och topping som du vet att barnen älskar, men som du själv aldrig skulle få ner (typ strössel med bubbelgumssmak). Men å andra sidan, hur mycket glass behöver ungarna egentligen? Du vill inte att de också får problem med övervikt.

Telefonlistan på kylskåpet

Låter harmlös, men här finns den direkta kopplingen till pizzerian bakom hörnet. Snabbmatsreklamen på kylskåpet blir en lätt lösning när du inte orkar handla middag.

Så gör du: Riv sönder lapparna. Ersätt dem med nummer till restauranger som erbjuder smalare alternativ. Sushi, sallader och hamburgare utan pommes frites är bättre än pizza. Köp nyttig snabbmat och frys in.

Sara Milstead