Så klarar du höstdepressionen

Tänd lampan eller gå ut i solen – men se upp för godissuget

HÄLSA

I dag är det höstdagjämning, natt och dag är lika långa.

De närmaste månaderna sänker sig mörkret och nätterna blir allt längre.

Hösthatarna biter ihop medan mysmupparna kokar te och tänder ljus.

De som gillar hösten tar långpromenader och sparkar i nerfallna löv. Hemma tänder de ljus och njuter av att höra regnet piska mot fönstren.

Men hösthatarna mår inte så bra. De som har det svårast lider av så kallad årstidsbunden depression.

”Vi går mot mörkare tider”, säger de uppgivet när sommaren går mot final.

Mysmupparna har rätt i att tända ljus. Ljus är nyckelordet, i synnerhet för de riktigt deprimerade.

Ljusterapi

Åsa Friedsam är sjuksköterska och ansvarig för ljusterapin vid Helsingborgs lasarett.

Där finns ett av många ljusrum som används för att bota äkta årstidsbunden depression.

- De kännetecknas av extrem trötthet, irritation, koncentrationsstörningar och en känsla av att vilja dra sig undan och vara ifred, vanliga depressionssymptom, säger hon.

- För en del uppstår ett extra söt- och kolhydratsug också.

I ljusrummet, helt klätt i vitt och med dagsljuslampor, får de deprimerade sitta i två timmar om dagen i tio dagar eller två veckor.

- De flesta blir tröttare de första dagarna men efter två, tre dagar vänder det, säger Åsa Friedsam.

När behandlingstiden är klar har flesta laddat sin dos och klarar resten av den mörka årstiden.

Gå ut på lunchen

- Sen ska de ha ljus omkring sig, säger Åsa Friedsam.

- För dem är ljus som insulin för diabetiker. Jag ger dem allmänna råd som att gå ut på lunchrasten i dagsljuset, ha det ljust hemma, se till att ha ljus omkring sig.

Det är råd som alla kan ta till sig. Även om man inte fullt ut lider av depression utan bara är litet allmänt nertagen på hösten så kan man förbättra livet med ljus.

Rent fysiskt går det till ungefär så att vår vakenhetsnivå regleras av ämnet melatonin. Det produceras i tallkottkörteln och påverkas av ljus. Ljusets väg till melatoninet går genom ögat.

Ljus väcker oss

Att tända många lampor hemma och gå ut i dagsljuset så ofta som möjligt hjälper alltså melatoninet att väcka oss.

Mysmupparna skulle lägga till: läs en bra bok, laga god mat, ta in ett fång granna höstlöv, koka te.

Motionsmupparna skulle lägga till: ut och spring, rör på dig, var nyttig.

Inga dåliga råd det heller.

Kom bara ihåg balansen. Den gamla kunskapen att allt blir gift om man tar för mycket av det gäller även här.

Så titta inte in i lampan eller höstsolen för länge.

Vindarna vandrar i lufthavet

Så här beskriver SMHI höstdagjämningen och tiden däromkring:

Höstdagjämningen inträffar det ögonblick på hösten då jordaxeln är vinkelrät mot solen.

Simone Söderhjelm