Brittiska chokladbitar blir mindre

Tillverkare viker sig för pressen i fetma-debatten

HÄLSA

Nästa år kommer flera "king size"-chokladbitar att bli mindre i Storbritannien.

Ledande godistillverkare har tagit intryck av kritiken som växt fram i och med fetmadebatten.

Nu ska de stora chokladbitarna delas i två - för att det ska bli "lättare att dela med sig"

De brittiska chokladtillverkarna följer snabbmatskedjan McDonalds exempel och försöker visa framfötterna i hälsodebatten. Nu ska alltså chokladbitarna Mars och Snickers, som väger 100 gram och innehåller 387 kilokalorier, delas.

– Vi ändrar formatet. Chokladbiten ska bli delbar och levereras i två bitar, sade Mark Reid från tillverkaren Masterfoods till Reuters på måndagen.

Han sade att beslutet var företagets bidrag till den Brittiska federationen för mat och drycks manifest som riktar sig mot portionsstorlekar. Genom att se över storlekarna på portionerna ska man komma åt överkonsumtionen. Manifestet innehåller också planer på att se över märkning av mat, reklam riktad mot barn och upplysning.

Var femte britt fet

Hälsoexperter har skyllt på portionsstorlekarna som en av orsakerna till att brittiska barn och vuxna blir allt mer överviktiga. 22 procent av de vuxna och nästan 16 procent av barn mellan sex och 16 år är feta.

– Det är uppmuntrande att matindustrin, efter att ha motsatt sig ett sådant här drag så länge, till sist börjar se ljuset, sade Neville Rigby.

Han arbetar med fetmafrågor för International Obesity Task Force, och som tryckt på för mindre chokladbitar.

– Men vi måste gå längre längre innan vi kan se några riktiga förändringar, fortsatte han.

Mer lättillgänglig frukt

Portionsstorlekar, godisbitar och drycker har blivit allt större se senaste decennierna - och konsumenternas midjemått med dem. Medan människor tror att de gör en god affär när de köper storpack eller king size-meals pekar hälsoexperterna på att de lägger på sig vikt och ökar riskerna för hjärtsjukdomar, diabetes och olika typer av cancer.

Rigby tillade att mer måste göras för att minska andelen socker och fett i mat och minska intensiteten i den reklam som uppmuntrar till överkonsumtion.

– Vi vill se mer tillgängliga hälsosamma val, så att människor inte bara möts av högar med godsaker vart de än går, utan även har en chans att plocka upp ett äpple eller någon annan frukt, sade han.

Fakta: Allt större portioner

Tove Wennergren