Så onyttig är din lunchmat

Hitta kolhydrat- och fettfällorna i 8 luncher – och gör dem nyttigare

HÄLSA

För fet sås och för många snabba kolhydrater.

Lunchmaten är ett problem för den som vill tänka på vikten.

Aftonbladet har granskat åtta vanliga lunchrätter.

Så här gör du dem nyttigare.

Resultatet av Aftonbladets granskning är nedslående. Inte en enda av de åtta lunchrätterna klarar sig helt utan anmärkning – och tre av dem är riktiga fettbomber.

För stora portioner

För den som inte bara tänker på fettinnehåll utan också vill ha de långsamma kolhydraterna, som är en viktig ingrediens i de olika bantningsfilosofierna som är på modet, är läget lika dåligt.

Dietisten Viveca Anell på företaget Mat&Motion granskade åtta vanliga lunchrätter från restauranger och butiker.

De vanligaste felen i lunchrätterna är för stora portioner, för dåliga proportioner och för mycket fett.

Fyll på med grönt

Men det går att åtgärda problemen med hjälp av restaurangernas goda vilja och ofta fina salladsbord.

Byt ut den stekta potatisen mot kokt potatis eller pasta, som brukar finnas överallt.

Be om mindre portioner av exempelvis fet falukorv och fyll på med rätt sorts grönsaker.

1. Köttfärspaj

2. Nudelwok

3. Falukorv

4. Stekt torsk

5. Inkokt lax

6. Fläsknoisette

7. Pastasallad

8. Kyckling

Se upp för fettfällorna

Det här är vanliga fettfällor i lunchmat, enligt dietisten Viveca Anell:

Välj rätt kolhydrater

GI-guide:

Karin Ahlborg