- Är det bra att sluta röka genom att börja snusa?

Aftonbladets sluta-röka-coach, Teresa, ger sina bästa råd till dig som vill fimpa

HÄLSA

Över 10 000 har skrivit på Aftonbladets sluta-röka-kontrakt. Men det är inte helt lätt att fimpa.

- Det är väldigt individuellt vilken metod som passar, säger experten Teresa Hoikkaniemi.

Här ger hon sina bästa råd till de läsare som försöker sluta.

Teresa Hoikkaniemi, Aftonbladets sluta-röka-coach, har själv feströkt, men fastnade aldrig.
Teresa Hoikkaniemi, Aftonbladets sluta-röka-coach, har själv feströkt, men fastnade aldrig.

astfors säger: hur ska man gå till väga för att sluta, finns det någon speciel metod ???

   Teresa Hoikkaniemi säger: Det är väldigt individuellt. Hemligheten är egentligen att hitta en egen metod. Vissa vill fimpa direkt medan andra vill förbereda sig.

hej hej säger: hej hej jag undrar om nicorette tuggumi värkligen hjälper att sluta röka

   Teresa Hoikkaniemi säger: Forskning har bevisat att det hjälper, men jag tycker inte att alla ska använda det. Det hjälper inte alla.

Jonas säger: Vad ska man göra istället för att röka? suget måste ju ta vägen nånstans

   Teresa Hoikkaniemi säger: Suget sitter på olika plan, det sociala, det fysiska, det psykologiska. De kemiska substanserna går ur kroppen redan efter 2 dygn. Det psykologiska, vanan, brukar sitta i mycket längre. Det kan man öva bort. Det tar olika lång tid beroende på hur stark vanan är och hur ofta man utsätts för den. T.ex om man brukar röka när man går upp på morgonen kan man öva sig genom att börja ta ett glas vatten istället. Eller äta frukost.

elisabeth säger: Jag har precis fått veta att jag är med barn!! Jag måste sluta nu! Vill inte använda några nikotinhjälpmedel.. Hur ska jag göra för att klara detta??

   Teresa Hoikkaniemi säger: Grattis till graviditeten. Det bästa beslutet du kan ta nu för din egen hälsa och för barnets är att sluta röka. Det är bra att du inte vill använda nikotinhjälpmedel. Fokusera på dina vinster med rökstoppet. Citrusfrukter brukar ta bort röksuget bra. Drick vatten och ät regelbundet, motion. Ta hand om dig själv och var snäll mot dig själv helt enkelt.

Parvel säger: Är det en bra ide}att sluta röka genom att börja snusa, eller tycker du man skall sluta direkt istället?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Faran med att börja med snusa är att man lätt fastnar i det istället. Vad är ditt mål? Att bli rökfri eller nikotinfri? Är ditt mål att bli nikotinfri skulle jag inte rekommendera snus.

elin säger: hej! jag vill att min pojkvännska sluta röka ... vad kan jag seja till honom för aTT han ska sluta? (han tycket att alla tjatar...)

   Teresa Hoikkaniemi säger: Det är det som är risken när man är en orolig anhörig och tjatet kan bidra till att ge en motsatt effekt. Det vi kan göra är att stötta och heja på beslutet, men själva beslutet måste komma från rökaren. När han/hon väl har bestämt sig kan man börja stötta. En sak man kan säga är att man är orolig för personens hälsa och att man bryr sig och att det är därför man vill kunna hjälpa rökaren.

millan säger: Blir man nånsin helt rökfri, eller är det lätt att trilla dit igen?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Visst är det vanligt att man får göra flera försök, men alla kan sluta. Lyckas man hålla ut ett år är sannolikheten väldigt liten att man börjar igen. Då har man utsats för alla risksituationer: semester, kris på jobbet, gräl hemma osv.

Anna säger: Vad anser du om samtalsmetoden motiverande samtal som används av rökavvänjare?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Jag tror att den är jättebra. Jag tror att den kommer att hjälpa väldigt många. Vi tillämpar den samtalsmetodiken själva på Sluta-röka-linjen.

carina säger: Hej, jag har försökt sluta röka 4 gånger, men jag lyckas aldrig, nu röker jag igen, vad ska jag göra?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Sätt dig ner och fundera vad som egentligen hände. Försök att så gott du kan spela upp allting igen i ditt minne. Hur förberedde du dig? Hur var tiden du var rökfri? Vad gick snett? Vad fick dig att börja igen? Hur ska du göra den här gången för att lyckas? Lär dig av dina erfarenheter. När du har gjort det, släpp det som har hänt och blicka framåt.

boop säger: HUR bestämmer man sig??

   Teresa Hoikkaniemi säger: När man är redo så kommer det av sig själv. Ibland växer beslutet fram. Vissa behöver jobba med det, t.ex. kan man väga för- och nackdelar med rökfriheten kontra rökningen.

glad ickerökare säger: Har du rökt själv ? Hur slutade du i så fall?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Ja, jag har rökt, men lyckligtvis fastnade jag aaldrig. jag var mer en feströkare. Så orättvist är det. Vissa fastnar aldrig, medan de allra flesta gör det. Jag slutade genom att verkligen bestämma mig att jag ville inte längre. Jag hade rökt färdigt.

zackholisiusrus säger: går man alltid upp i vikt när man slutar röka?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Statistiskt sätt går 1/3 inte upp alls - de går ner i vikt. 1/3 går upp 3-5 kg och den resterande tredjedelen går upp mer än 5 kg. Den sista gruppen har ofta ersatt röksuget med sötsaker. Egentligen är det så att rökare är 3-5 kg underviktig i förhållande till hur man lever.

evve säger: hej där,ja gick med i sluta fimpa,det sjuka är att jag aldrig tyckt om cigarreter,men allt detta började i samma veva som mina föräldrar skulle skiljas.jag är en idrottstjej från botten.jag jobbar som undersköterska och det är det enda jag inte kan fimpa det är på min arbetsplats,annars röker jag aldrig hemma.hur ska jag bära mej åt?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Ofta är det så att man börjar röka i samband med en krissituation. Och det verkar som att du är väldigt hälsosam annars. Att rökningen inte riktigt passar din livsstil. Många med dig som jobbar inom vårdyrken ser ändå cigaretten som det självklara sättet att få en paus i arbetet. Är det så för dig också? Om det är så så är mitt tips att du helt enkelt hittar ett annat sätt att få den här pausen - för den är jätteviktig. Ta upp det till en diskussion i din arbetsgrupp.

asset säger: vad tycker du är ett bra substitut mot cigaretter?

   Teresa Hoikkaniemi säger: Oj, vilken bra fråga. Det beror på vad cigaretterna står för. Röker du för att dämpa dina känslor, då kanske du behöver en vän att prata med. Röker du av ren tristess, då kanske du behöver mer stimulans i form av en hobby eller liknande. Röker du för att det är gott, kanske du ska tänka till och röka nån gång när du inte är röksugen och smaka hur det egentligen smakar. (Ofta är det situationen som gör att det smakar gott). Röker du när du är stressad och upprörd så skulle jag tipsa om att hantera din stress och planera din tid. Röker du för att behålla din vikt, lär dig behålla din vikt genom en sund livsstil. När man slutar röka är det du själv som tar hand om dina känslor och styr ditt liv, dina pengar och din tid istället för att de här nikotinreseptorerna i hjärnan gör det.

   Teresa Hoikkaniemi säger: Hejdå och grattis till ditt beslut. Du som redan har fimpat, kör på. Du som håller på att förberda dig, gör det i lugn och ro. Det finns inga hopplösa fall. Du klarar det här.