- Jag har tappat motiva- tionen

Isabelle, 39, höll upp en vecka - sen gick det inte längre

1 av 2 | Foto: gunnar seijbold
Isabelle Gårdenberg.
HÄLSA

Måndag 30 maj, kl 14.

– Det går inte alls längre. Ringde en kompis i lördags och vi tog en öl på den lokala pizzerian. Sen tog jag en cigg och har nu rökt ett litet paket.

Hur känns det nu?

– Jag har tappat motivationen helt. Efter att ha hållit upp en vecka och inte haft några abstinensbesvär finns det inga ursäkter, det var bara korkat. Nu är motivationen nere på noll bara för att jag släppte efter så lätt. Jag får försöka leta efter den - det är som att börja om från noll igen.

– Mer än en veckan tycker man ju att man skulle ha klarat av. Men tyvärr så tror jag att det finns en risk att jag går och köper fler cigaretter.

Varför tror du att du ramlade dit igen?

– Man hade väntat sig att det skulle vara en pressad situation. Men det föll sig så naturligt att ta en cigarett till ölen. Det är vanorna som blir svårast att bryta. Förhoppningsvis kan jag hitta tillbaka till motivationen.

Sluta-röka-coachen, Teresas, tips till Isabelle:

– Motivationen är a och o! Att Isabelle klarade av att vara rökfi i en vecka

är en bra erfarenhet. Kan hon snabbt hitta motivationen nu igen skulle detta kunna klassas som ett bakslag, inte återfall. Bakslag är att man faller tillbaka under en risksituation, tex fest, men bestämmer sig snabbt

att inte fortsätta, funderar ut vad som händ och lära sig av erfarenheten.

– Återfall är då man inte tar tag i situationen utan fortsätter att röka.

Faran är att ju längre tid man väntar "jag tar tag i det längre fram", desto svårare att komma på rätt väg igen. Så mitt tips till Isabelle är att fundera ut hur hon vill göra nu.

– Att se detta som en erfarenhet och lära sig hur man ska förhindra till nästa gång. Vill även ge Isabelle mycket beröm att hon ändå lyckades att hålla upp i en vecka, det bevisar att hon kan!

Måndag 23 maj, kl 16.

Du skulle ta din sista cigg i fredags. Hur har det gått?

- Det har gått. Men jag är så röksugen att jag klättrar på väggarna. Humöret åker bergodala och ena stunden skulle jag kunna slänga ut gubbe och barn och andra så rinner tårarna. Börja aldrig röka, säger jag bara. Särskilt inte om man ska sluta sen.

Men du har alltså inte rökt ett enda bloss?

- Nej. Jag köpte nikotintabletter på apoteket för att ha nånting. I lördagskväll tog jag en. Då var jag redo att läggas in på psyket. Det jobbigaste är humöret. Jag känner mig drogad fast kroppen egentligen rensar ut gifterna. Antagligen är det så här jag ska vara.

Hur fortsätter du nu?

- Jag måste göra saker hela tiden, plockar maskrosor, oljar in altangolvet. Jag intalar mig själv att jag aldrig har rökt.

Och betyget?

- Att jag har klarat det utan attt röka ger en femma. Men motivationen dalar för att det är så jobbigt. Men jag måste klara det nu för jag vill aldrig göra om det här. Lördagen vill jag inte leva om en gång till.

Sluta-röka-coachen, Teresas, tips till Isabelle:

- Isabelle blev väldigt förvånad över hur starka abstinensbesvär hon fick: enorma humörsvängningar och en väldig rastlöshet. Det är svårt att förutspå i och med att hon inte gjort några försök tidigare att sluta. Isabelle väljer ändå att inte använda nikotinläkemedel, hennes knep är att hålla sig sysselsatt och att undvika alkohol helt.

- Isabelle ser redan vinster med sitt rökstopp. Nu kan hon hjälpa sina barn på en gång, tidigare skulle hon ”bara röka först”. Denna vinst och tanken på att behöva gå igenom helgens humörsvägningar igen ökar Isabelles motivation att hålla ut.

Tisdag 17 maj, kl 13.30.

- Det blev lite mer i helgen. Vi grillade och drack lite vin och till slut tappade jag räkningen. Det skulle inte vara lika svårt om de andra inte rökte.

Du får röka i drygt tre dagar till.

- Ja, det börjar bli lite nervöst nu. Förut hade jag lite distans till det och det kändes bra eftersom jag hade klarat att dra ner till mer än hälften.

Betyg?

- Jag har sänkt mig till en fyra nu när det är så nära till stoppet. Men jag är inställd på att jag ska klara det. det måste man vara.

Sluta-röka-coachen, Teresas, tips till Isabelle:

- Det har gått väldigt bra för Isabelle i och med att hon är så fokuserad och vet vad hon vill. Hon har rökt klart.

- Isabelle är lite orolig för vad hon ska göra med ”tiden som blir över nu när hon inte röker så ofta”. Hon har redan börjat skriva en plan: påta i trädgården, handarbete, baka, gå ut med hundarna.

Fredag 13 maj, kl 11.

Hur går det nu?

- Det går bra. Hittills har jag tagit den första ciggen efter morgonkaffet. På måndag ska jag skjuta upp den tills jag har lämnat barnen på dagis vid nio. Men idag så hann klockan bli halv elva och då tänkte jag att jag tar väl den där ciggen, men jag var inte så sugen egentligen. Och så mådde jag dåligt av den. Så det var ju positivt att vänta med att röka eftersom det gjorde att jag inte mådde bra.

Hur blir det i helgen tror du?

- Vi kommer ju ha några vänner här och det kanske blir lite vin så då vet man inte. Men vi röker ju bara ute nu, inte längre under köksfläkten.

Vad blir betyget?

- Jag fortsätter med min femma. Går det så här lätt så blir det inga problem. Jag trodde jag skulle bli på dåligt humör, men inte ens det har jag hunnit med.

- Det svåra blir väl den 21 maj när jag inte har några cigaretter alls. Ibland kan det räcka med att sitta med cigg och tändare i handen, men jag får väl byta ut det mot en penna eller nåt.

Tisdag, 10 maj, kl 14.

Du har satt den 20 maj som fimpardatum. Hur går det?

- Det går bra. Jag har redan börjat dra ner. Jag fick lite taktik av sluta-röka-coachen på vad jag kunde göra. Jag ska inte röka före kaffet på morgonen och så skriver jag schema på varje cigarett jag tar.

Och det fungerar?

- Ja, innan rökte jag sex till sju cigg innan jag lämnade barnen på dagis. Nu bara en. På morgonen så sätter jag på kaffe och sen går jag runt och fixar lite och bara väntar och väntar och väntar på att kaffet ska bli färdigt. Det handlar bara om 15 minuter, men jag hann ofta med två cigaretter då. Det är den jobbigaste ciggen och jag valde att börja med den. De andra som försvinner är bara ett plus. Igår rökte jag åtta cigg, idag är det tre hittills. Förut rökte jag 30 om dagen.

Hur känns det?

- Det känns mycket bättre än jag förväntat mig. Speciellt eftersom jag egentligen inte har gjort något förutom att börja skriva.

Vad vill du ge dig själv för fimpa-betyg just nu?

- Enligt mig själv är det klart en femma. Man växer själv när man ser att det inte är så svårt. Jag förstår inte varför det var så svårt med motivationen förut.

Sluta-röka-coachen, Teresas, tips till Isabelle:

- Vilket enormt jobb du har gjort. Jätteduktigt. Det är jättebra att klara av uppgiften med dagboken och morgonciggen.

- Men jag skulle nästan vilja stoppa dig lite. Gå inte för fort fram utan håll dig på den nivå du är nu. Du valde att trappa ner istället för att sluta tvärt och då är det viktigt att göra det i lagom takt. Ta inte för många steg i taget.

Lotta Zachrisson