Vad ska man göra åt allt skitsnack?

Beteendevetare Ulla Bäckmark svarade på läsarnas frågor om problem på jobbet

HÄLSA

Mimsan säger: Jag har en arbetskamrat som jag trivs rätt bra ihop med, men för några dagar sedan frågade mig en annan kamrat varför jag är kompis med den första eftersom hon snackar skit om mig när jag inte är där. Vad ska jag göra?

Ulla Bäckmark säger: Hej Mimsan. Jobbig situation men du kan inte göra annat än att fråga din kompis om hon snackar skit om dig och varför. Kanske att ni två inte har samma definition på vad kompisskap är. Det är ju du som mår dåligt av detta och då måste du göra något åt det. Lycka till. / Ulla

bruden säger: Hejsan. Jag har precis börjat ett nytt jobb, ett utmanande sådant. Jag känner att mina nya medarbetare hela tiden granskar och håller koll på mig - som om de väntar på att jag ska visa att jag inte håller måttet. Kanske inbillning skapat av mitt dåliga självförtroende... Har du nåt bra tips på hur man peppar sig själv i en ny osäker situation? Tack för hjälpen.

Ulla Bäckmark säger: Hej Bruden. Att vara ny är energikrävande. Det tar lång tid att lära känna både organisation och medarbetare och längst tid tar det att känna in alla osynliga regler som finns av vad man får göra och inte. Tillåt dig att vara ny. Ställ frågor till de andra vad de förväntar sig av dig. Fråga om det finns tydliga spelregler på arbetsplatsen. Ni kommer att få en intressant diskussion och du kan på ett bättre sätt, fortsätta att vara du, när allt blir tydligare. Lycka till / Ulla

Linda säger: Jag arbetar inom sjukvården och undrar hur man ska förhålla sig till den sk sjukhushirarkin? Som nybliven sjuksköterska är det svårt att förhålla sig till undersköterskor som "är negativt inställda"!

Ulla Bäckmark säger: Hej Linda. Ja detta är ett välkänt fenomen. Som sjuksköterska skall ju du fungera som arbetsledare för "uskorna" och det är minsann inte lätt om man är ung och nyexad och uskorna har funnits i sjukvården länge. Mitt råd till dig blir: Prata med uskorna - be dom att hjälpa dig att bli en bra sjuksköterska och arbetsledare. Fråga dem vad de förväntar sig av dig och fundera en stund över vad du förväntar dig av dem - och bgerätta det. Fråga dem hur ni skall kunna samarbeta på bästa sätt för att alla skall trivas. Jag vet att det låter lite tufft att göra detta, det krävs mod - men det är absolut värt det. Du kommer att vinna respekt och ditt självförtroende blir starkare. Du kan också be Af om hjälp men bäst resultat når du om du gör det själv. Du behöver vinna deras förtroende. Lycka till/Ulla

Ola säger: Vår chef vågar inte ta konflikter, alltså finns det en massa olösta sådana och saker o ting bara "flyter på". Jag kan ju inte som underordnad ta tag i chefsgrejer även om det kliar i fingrarna. Vad gör man, hur kommunicerar man detta till en chef utan medvetenhet om problem???

Ulla Bäckmark säger: Hej Ola. Jag håller med om att det är chefens ansvar att ta tag i konflikter och tyvärr ser vi dåligt civilkurage hos chefer både här och där och det får alltid konsekvenser. Ta ett snack med chefen med frågeställningen: Har vi någon bra policy för hur vi hanterar konflikter här på arbetsplatsen? Se vad han svarar om ni kan få en bra diskussion kring ämnet. Föreslå gärna att ni bjuder in en föreläsare på ämnet. Jag kommer gärna. Både chefen och medarbetarna behöver vidga sin medvetenhet om lönsamheten i att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Det är bra med initiativtagare. Lycka till / Ulla

Moi säger: Hej Ulla!

Hur ska man ställa sig till tycker du, om vissa måste jobba livet ur sig för att en del medarbetare tar sitt arbete med lugn och ro fastän det krävs en extra speed för att kunden skall få sin leverans? Denna situation gör att det blir väldigt mycket konflikter och skitsnack och en del får ont i både axlar och rygg. Chefen är medveten om situationen men ingenting händer. Vad göra? Tacksam för svar.

Ulla Bäckmark säger: Hej Moi.Att slita ut sig är ett alldeles för högt pris att betala. Det är du som sliter och alltså äger du problemet. Du måste ta upp detta med chefen igen och säga att ni verkligen måste göra något åt denna situation. Om det inte fungerar får du vända dig till facket. Något måste göras med hela den psykosociala arbetsmiljön. Kanske är det du som tar initiativet. Lycka till / Ulla

**SOFIE** säger: Jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats. Vårt stora problem på jobbet är att det snackas mycket skit om kollegor när dom inte är där. Och om någon blir irriterad på någon så går man oftast till en annan kollega istället för att ta det med den det gäller. Chefen känner till problemet men tar inte tag i det.

Ulla Bäckmark säger: Hej Sofie. Kanske chefen inte vet vad man kan göra åt det. Kvinnor kan vara ett elakt släkte och vårt sätt att lösa problem är att prata. Men att prata OM varandra istället för MED, är destruktivt. Föreslå chefen att ni har en gemensam planeringsdag i ämnet kommunikation/samarbete med inhyrd konsult. (Ställer upp om jag har tid). Mycket kan göras en sån dag och alla behöver förstå konsekvenserna av sitt eget agerande. Min erfarenhet är att en sån dag blir både kul och utvecklande och att stämningen blir mycket bättre. Kvinnor mår bra av att stötta varandra. Lycka till/Ulla