Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa

Coacha dig själv till ett nytt liv!

Handen på hjärtat - lever du det liv du vill leva?

Eller gör du sådant som andra förväntar sig av dig?

- Sluta tävla med andra och börja leva, säger Mia Törnblom, personlig coach och författare.

Använd hennes enkla övningar - och få ett skönare liv på dina egna villkor.

Nu är det dags att ta sju steg mot ett roligare och lyckligare liv!   Nu är det dags att ta sju steg mot ett roligare och lyckligare liv! Foto: Getty Images

STEG 1 Kartlägg dina drömmar

Det är inte förrän du börjar tänka på hur du skulle vilja ha det som du kan påverka din situation i dagsläget. Tillåt dig att drömma. Men låt inte drömmarna bli en stress i sig, tänk på att varje liten förändring är ett steg i rätt riktning.

*Skriv ner allt du skulle vilja göra, allt du skulle vilja bli, allt du skulle vilja äga och varje plats du skulle vilja resa till. Ta med utbildningar du vill gå, människor du vill lära känna och egenskaper du vill utveckla.

*Strunta i sådant som du drömde om när du var ung och koncentrera dig på vad du vill i dag.

*Gå igenom din drömlista varje halvår och lägg till nya drömmar eller bocka av dem du har uppnått.

STEG 2 Formulera dina mål

Mål kan sättas inom många olika områden. Kanske handlar det om andliga mål, som rör din egen utveckling, professionella mål, som är det du vill uppnå i karriären, idealistiska mål, som att bidra till en bättre värld eller sociala mål, som handlar om hur du vill ha det i din familj, med vänner och partner.

*Välj ut något eller några mål som du vill uppnå. Antingen kan du välja att sätta ett större mål eller koncentrera dig på några små. Det viktiga är att du tänkt igenom vilka mål som är viktiga och varför du vill uppnå just dem.

*Skriv ner hur den ideala situationen ser ut. Hur känns det när du är där? Hur ser livet ut då? Vilka vinster har du fått av ditt nya liv?

STEG 3 Skriv kontrakt med dig själv

Ett skrivet kontrakt kan få

drömmarna att kännas mer levande. Utforma det till exempel så här:

*Tre saker som jag lovar mig själv att göra inom ett år.

*Tre roliga saker jag vill ska inträffa i mitt liv inom ett år.

*Detta tar för mycket av min tid och det tänker jag ändra på.

STEG 4 Så når du målet

För att ta dig från den punkt du står på i dag till ditt drömläge måste du agera. Vill du springa maraton räcker det inte att köpa en bok om löpning, du måste ut och springa! Skriv ner och formulera tre punkter:

*Nuläge - där du befinner dig i dag

*Önskat läge - din drömsituation.

*Vägen dit - vad du behöver göra för att nå dit du vill.

STEG 5 Handla

Handling ger inte bara förvandling, det ger dig även bättre självkänsla. Och även om du misslyckas har du ju vågat försöka.

*Fråga dig själv vad du kan göra precis just i dag som är ett steg på vägen mot din dröm. Det kan vara en så enkel sak som att gå upp lite tidigare och ringa ett samtal, boka ett möte eller att be någon titta igenom din meritförteckning.

*Fundera på vad du kan göra i morgon, nästa vecka, eller inom en månad för att uppfylla ditt mål.

*Gör något varje dag för att nå målet, även om det ibland bara blir något litet.

Steg 6 Gör upp med dina hjärnspöken

Exempel på hjärnspöken

kan vara:

*Är jag verkligen värd det här?

*Förtjänar jag att få...?

*Jag har inte råd.

*Klarar jag verkligen av det här?

*Är det rättvist av mig att vilja ha det här?

*Det är ingen idé, jag är för gammal.

*Jag är för förmodligen för korkad för att klara av detta.

Öva på att tänka hoppfullt. Tänk: "jag kommer att lyckas" även om det känns som en lögn. Fortsätt att upprepa tanken tills du tror på den.

Skaffa dig en "jag är bra"-bok. Avsluta varje dag med att skriva ner minst tre bra saker om dig själv. Det kan vara allt från att "i dag var jag modig som sa vad jag tyckte" eller "i dag var jag bra som inte tog det personligt när kassörskan i affären var sur".

STEG 7 Undvik fallgropar!

Du försöker och försöker. Ändå tycks du inte nå ditt mål. Kan det vara så att du sätter krokben för dig själv? Fundera på om det stämmer på dig:

*Du vill egentligen inte uppnå målet.

*Du är inte redo att betala priset för att uppnå målet, det är för ansträngande.

*Målet är för svårt att förverkliga.

*Du byter mål hela tiden och hinner inte uppfylla ett förrän du får ett nytt.

Om något av detta stämmer in på dig, fundera över följande:

1 Vad beror det på att du hamnat i den här fallgropen?

2 Vad behöver du göra för att ändra på det?

3 Besluta dig för att göra ändringarna och...

4 ...Gör det!

Sluta tävla och börja leva! Coachen Mia Törnblom: "Sätt dig själv i centrum"

"Jag behöver inte vara perfekt" Jenny lärde sig att stå för den hon är

Coacha dig själv till ett nytt liv! Sju steg som förändrar din tillvaro

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Hälsa

Visa fler
Om Aftonbladet