Rätt och fel om fett

Näringsexperten reder ut begreppen

HÄLSA

Är fett farligare än socker?

Vilket fett ska vi äta mer av? Är fett rentav hälsosamt?

Här är 10 frågor med svar om de senaste rönen

om fett.

Vilket är farligast – att äta för mycket fett eller för mycket socker?

– Det farliga är att äta för mycket mat. Det är mngden energi som avgör. Det spelar ingen roll om det kommer från fett eller socker,

Måste vi få i oss fett?

– Ja. Men inga stora mängder. Fleromättade fettsyror, som kroppen inte kan bilda själv, är livsnödvändiga. De deltar i olika processer i kroppen och behövs för tillväxten och nervfunktionen, till exempel. Fett är också energireserv och innehåller viktiga vitaminer, särskilt A, E, D och K.

Hur mycket fett behöver vi?

– Cirka 30 procent av det totala energi­intaget. Det motsvarar ungefär 70 gram per dag för kvinnor och 90 gram för män.

Får vi i oss det fett vi behöver?

– Ja, i princip, om vi äter blandad kost. Det ger olika typer av fett från olika källor i bra balans. Vi äter dock för mycket mättat fett, som finns i feta kött- och mejeriprodukter, kakor och kex. Kroppen kan själv bilda mättat fett, så rent fysiologiskt behöver vi inte äta så mycket av det.

Vilket fett behöver vi mer av?

– Det kroppen inte kan bilda själv. Det gäller särskilt omega 3-fettsyror som finns i fleromättat fett i fisk, i vissa nötter och växtoljor, som rapsolja. Att äta fisk flera gånger i veckan minskar till exempel risken att återinsjukna i hjärtinfarkt, har man sett i studier på hjärtpatienter.

Vad är transfett som det varnas för?

– Det är en sorts omättat fett som bildas när till exempel växtoljor härdas delvis. En mindre mängd transfett finns naturligt i mjölkprodukter och nötkött. Transfett har nästan samma egenskaper som mättat fett. Båda fetterna höjer det onda kolesterolet (LDL). Transfett sänker dessutom det goda kolesterolet (HDL).

Vilka livsmedel med transfett ska man se upp med?

– Det är framför allt en fråga om hur mycket vi äter av det. Det gäller sådant som framställs inom industrin, särskilt feta bageriprodukter, visst godis och även viss glass. Feta mejeri- och köttprodukter bidrar med en del.

Vad är vitsen med härdade fetter?

– Det kan handla om hållbarhet, smältbarhet och konsistens. Användningen av härdade fetter med transfett inom industrin har dock minskat. Det gäller för många producenter av bröd, kakor och snacks.

Måste transfett anges på produkten?

– Ja, indirekt, när det gäller ingrediensförteckningen. Det ska stå ”delvis härdat fett”, men det behöver inte stå hur mycket. Fullhärdat fett innehåller inte transfettsyror. Inom EU diskuterar man om transfett måste tas med i näringsdeklarationen.

Några bra kostråd?

– Var inte rädd för fett, men gå inte till överdrift. Dra ner på godis, kakor och bullar. Byt till flytande fett i matlagningen. Det innehåller mindre mättat och mer av det livsnödvändiga, nyttigare omättade fettet. Köp nyckelhålsmärkt. Då vet man att varan antingen är snål på fett och socker, har bra fettsammansättning eller innehåller kostfibrer.

Källa: Wulf Becker, docent och nutritionist på Livsmedelsverket.

Ann-Cathrine Björnör Carlsson