Så får du en bättre start på dagen

Unna dig tio minuters morgonlyx

HÄLSA

Det är lätt att ge morgonen guldkant! Ställ klockan tio minuter tidigare än du brukar och låt den extra tiden vara bara din.

Mjukstarta din dag med en av våra tre metoder som ger dig energi och fokus som räcker länge.

Bättre start Testa ljusmeditation – och få energin att räcka längre.
Foto: Karin Oddner
Bättre start Testa ljusmeditation – och få energin att räcka längre.

Andningsövning

Ligg kvar i sängen. Sträck på dig. Blunda.

Lägg ena handen på magen och känn hur magmuskler och bröstkorg expanderar ut från kroppen när du andas in och tillbaks mot kroppen när du andas ut.

När tankar kommer, låt dem passera utan att följa dem. Fokusera på din andning. Ligg i fem–tio minuter.

Avsluta med att formulera för dig själv vad du vill att dagen ska innebära.

Ljusmeditation

Släck lamporna, tänd ett ljus och sätt det framför dig.

Sätt dig i skräddarställning på golvet, eller upprätt på en stol. Se till att du inte sjunker ihop.

Titta in i ljuset i fem–tio minuter och andas lugnt med djupandningstekniken som i andningsövningen.

Affirmation

Sitt eller ligg och andas djupt i tio andetag.

Formulera en mening om något du vill ska hända. Formulera den så som det redan hade hänt. Upprepa meningen tyst för dig själv fem gånger med fullt fokus.

Du kan även skriva ner den på en lapp och ha den med dig under dagen och kika på den då och då.

Läs mer:

Catarina Rolfsdotter-Jansson