Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Hälsa

Fel matolja kan göra dig sjuk

Karin Ahlborg hjälper dig att hitta rätt bland oljorna

Ut med smöret och in med margarinet och matoljan.

Det är Livsmedelsverkets råd.

Men alltfler forskare börjar tvivla på hur vettigt rådet är.

UT MED DE ONYTTIGA OLJORNA Är all olja verkligen bra för oss? Förutom att många av dem behandlas kemiskt innan de landar på våra bord så finns det många oljor som har för höga halter av omega 6 och för lite omega 3 för att det ska vara nyttigt för oss.   UT MED DE ONYTTIGA OLJORNA Är all olja verkligen bra för oss? Förutom att många av dem behandlas kemiskt innan de landar på våra bord så finns det många oljor som har för höga halter av omega 6 och för lite omega 3 för att det ska vara nyttigt för oss. Foto: GUNNAR SEIjBOLD

Fett måste vi äta. Det är alla överens om. Frågan är vilken sorts fett som är bra för oss och vilket som inte är det.

Sedan 70-talet har Livsmedelsverket sagt åt oss att skippa det mättade fettet som finns i mjölkprodukter och kött.

Men vad ska vi då äta för fett i stället?

Oljor och mjukt matfett, alltså margarin, tycker Livsmedelsverket.

 

Renas med blekmedel

Det fettet består i hög utsträckning av vegetabiliska oljor. Och det låter nog så rart och naturligt att hälla växtoljor i stekpannan eller använda ett margarin gjort av samma olja.

I verkligheten är hanteringen av de vegetabiliska oljorna inte alls särskilt rar.

Många av oljorna utvinns ur frön med hjälp av extraktionsbensin.

Sedan renas oljorna med hjälp av lut, fosforsyra och blekmedel. Reningen är så effektiv att alla naturliga vitaminer och antioxidanter försvinner på kuppen.

De enda oljor som kan beskrivas som naturliga är de som kallpressats och det gäller vanligtvis olivolja och rapsolja.

 

Fleromättat ifrågasätts

För att krångla till matoljorna ännu lite mer så börjar forskare att ifrågasätta de stora mängder fleromättat fett vi äter.

Det fleromättade fettet finns i höga halter i de vanligaste oljorna som industrin använder: sojaolja, majsolja, solrosolja, tistelolja och bomullsfröolja.

Mary Enig heter en amerikansk forskare som först slog larm om de farliga transfetter som uppstår när vegetabiliska oljor härdas till fast fett.

 

Cancer och övervikt

Mary Enig varnar nu för att vi får i oss alldeles för mycket fleromättat fett och anser att de fleromättade fetterna orsakar cancer, hjärtsjukdom och övervikt.

Samtidigt måste vi ha i oss fleromättat fett eftersom det innehåller livsviktiga fettsyror som kroppen själv inte kan bilda – omega 3 och omega 6.

Problemet är omega 6 som vi får i oss alldeles för mycket av, medan vi äter alldeles för lite omega 3.

Mycket omega 6 i kosten anses öka risken för blodproppar och inflammationer.

För 60 år sedan åt amerikaner dubbelt så mycket omega 3 som omega 6, enligt forskare vid San Fransisco VA Me-dical Center. I dag får amerikaner i sig 25 gånger mer omega 6 än omega 3.

Enligt Livsmedelsverket är förhållandet i Sverige att vi äter mellan 3 och 9 gånger mer omega 6 än omega 3.

Karin Ahlborg

3 steg från olja till margarin

 Om oljan ska bli margarin måste den endera härdas, omestras eller fraktioneras.

1. När oljan härdas blandas fettet med nickelspån och vätgas i stora reaktorer och genomgår en kemisk omvandling till fast fett. Det är också under härdningen som de farliga transfetterna uppstår.

2. Fettet kan också omestras, vilket är det vanligaste när det gäller margariner i dag, med hjälp av det mycket frätande ämnet natriummetylat.

Kemikalien slår sönder alla fettmolekyler som sätts ihop på ett helt slumpmässigt sätt och utan någon likhet med naturliga fettmolekyler.

3. Det tredje sättet att få ett fast fett av flytande olja är fraktionering, då fettet delas upp i olika smältpunkter med hjälp av bland annat aceton.

3 olika fettsyror

 Alla fetter innehåller tre typer av fettsyror: mättade, enkelomättade och fleromättade, men en typ dominerar i olika fetter.

1. Mättade?Finns i hög utsträckning i mjölk, smör, grädde, kokosfett, ost och kött. Är fast i rumstemperatur.

2. Enkelomättade Finns i hög utsträckning i bland annat olivolja, rapsolja, avokado och nötter. Är mjukare än mättade fetter.

3. Fleromättade?Finns i hög utsträckning bland annat i olika växtoljor som solrosolja, majsolja och i fet fisk. Kan bli ohälsosamma vid upphettning.

 

  Fleromättade fettsyror delas upp i:

Omega 3 som finns i hög utsträckning i olivolja, rapsolja, valnötter och fet fisk. En livsnödvändig fettsyra som kroppen inte kan tillverka själv och som vi borde öka intaget av.

Omega 6 som finns i hög utsträckning i många av de vegetabiliska oljorna förutom oliv- och rapsolja. Får vi redan i dag i oss för mycket av vilket ökar risken för blodproppar och inflammationer.

Läs mer:

Fel matolja kan göra dig sjuk Karin Ahlborg hjälper dig att hitta rätt bland oljorna

Så bra är din favoritolja Se vilka fetter som finns i oljorna

”Kommer det bevis måste vi ändra oss” Livsmedelsverkets expert om fetterna

Ojojoj, så många som mår bra av att äta lite mer fett Läs om reaktionerna på fettskolan

Tidigare artiklar:

Så luras du äta farligt fett Unikt test avslöjar: Transfetterna finns i tre matvaror av tio

Varför har vi inga klara regler? Expertens svar om transfetter

Här finns transfetterna Aftonbladet testar 10 slumpvis valda varor

”Allt transfett borde redovisas” Karin Ahlborg chattade med läsarna

Ät fett – bli lättare Karin Ahlborg gör upp med myterna om maten

Doktorn: ”Jag blev friskare och smalare” Åt mera fett – gick ner i vikt

”Vi blir tjockare för att vi rör oss mindre” Livsmedelsverket står fast vid sina råd

”Det finns inga kolhydrater som man måste äta” Läkaren Annika Dahlqvist chattade med läsarna

Senaste TV-klippen
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet