Släpp din fettfobi!

GI-experten Ulrika Davidsson chattade med läsarna

HÄLSA

Ulrika Davidsson säger: Hej! Jag är på plats för att svara på frågor om GI metoden. Hälsningar Ulrika

säger: Hej Ulrika. Jag har tagit mitt första steg med GI metoden idag. Till frukost blev det äggröra, skinka och lite olivolja. Jag känner mig helt utmattad och orkeslös. Skall det vara så? Och hur många dagar dröjer det isåfall innan det går över och jag börjar må bättre? /Misan

Ulrika Davidsson säger: Hej, Att ändra sina matvanor kan ibland kännas av i kroppen. Det är viktigt att du äter ordentliga frukostar med 2-3 ägg och skinka+ någon grönsak. Du kan lägga in ett bra mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen tex nötter, avokado eller en proteindrink. Ät en ordentlig lunch och middag och drick mycket vatten så ska du inte känna dig trött och orkeslös. Det kan dock påverka dig och det går över inom 4-5 dagar. Hälsningar Ulrika

Eva säger: Varför innehåller många GI-dieter så pass mycket fett? Får man inte lika bra (eller bättre) resultat om man drar ner BÅDE på snabba kolhydrater och fett, för det borde ju totalt innebära färre kalorier?

Ulrika Davidsson säger: Hej, Nej så är inte fallet. Fett bidrar till fettförbränning konstigt nog och fungerar som en energi. Därför är ingen bra idé att dra ner på fett samtidigt som man drar ner på kolhydrater.Dessutom behöver kroppen de nyttiga fetterna som tex olivolja, rapsolja, oliver, nötter, avokado, majonnäs, fet fisk mm. Släpp din fettfobi och satsa på de rätta fetterna! Hälsningar Ulrika

marielouise säger: Hej gick ner 4kg på 1,5vecka. Jag forsätter precis som tidigare men inget händer, vad skall jag göra?

Ulrika Davidsson säger: Hej, min rekommendation är att du fortsätter med den kosten du äter och det kommer ett resultat på vågen förr eller senare. Att gå ner 4 kg på 10 dagar är ett jättebra resultat och du får räkna med att det kommer att gå långsammare. Kämpa på! Hälsningar Ulrika

Eva säger: Hur länge bör man helt undvika bröd, pasta, ris för att få bästa möjliga start på viktnedgången? Dvs när är det lagom att börja lägga till dessa livsmedel igen (fullkornsversioner?)

Ulrika Davidsson säger: Hej Eva, Det beror på hur mycket övervikt en person har. Jag rekommenderar att ligga i fas 1 mellan 2-6 veckor och sedan börja föra in bra kolhydrater igen. Du har bäst resultat under fas 1 men i gengäld kan du inte träna så mycket för då behöver du mer kolhydrater. Hälsningar Ulrika

steph säger: Hej Ulrika, tycker du att man bör ändra sin kost till mer GI-mat, om man redan nu håller vikten och mår bra av den mat man äter? Eller kan man vinna ytterligare med GI-mat?

Ulrika Davidsson säger: Att äta enligt GI-metoden innebär att du får många vinster utöver viktminskning. Att äta mat som har ett lågt GI gör att du håller dig mätt längre och får ett stabilare blodsocker. Det i sin tur gör att du faktiskt får mer energi och bli piggare! Byt ut allt det vita du har hemma till grövre varianter så räcker det! Hälsningar Ulrika

trollet säger: Har svårt att inte äta kolhydrater de mornar då jag ska till gymmet och träna, blir nästan svimfärdig om jag bara äter proteiner, tips?

Ulrika Davidsson säger: Hej, det är helt fel att inte äta kolhydrater om du styrketränar på gym. Du måste ha kolhydrater för att bygga dina muskler och jag förstår om du känner dig svimfärdig! Lägg till en skiva helkornsbröd innan träningen tillsammans med ett par ägg och någon frukt så kommer det kännas bättre. Är det så att du vill ligga i fas 1 så rekommenderar jag att du istället går morgonpromenader eller annan lågintensiv sport. Hälsningar Ulrika

Thea säger: Försämrar man viktnedgången om man dricker lightläsk och kaffe eftersom man ska utesluta dessa ur kosten?

Ulrika Davidsson säger: Nej, du behöver inte få ett sämre resultat på vågen men däremot så får du ett sämre resultat på din hälsa. Det är inte bra för kroppen att dricka för mycket lightläsk och kaffe så försök att minimera de dryckerna. Satsa på det goda kranvattnet och lyxa med smaksatt mineralvatten! Hälsningar Ulrika

fia säger: hej har du något mera förslag som man kan äta till frukost?

Ulrika Davidsson säger: Visst, i min bok "Våra bästa GI-recept" så har vi fleras stycken, men ägg i alla former är bra. Kokta ägg blandat med lite majonnäs och kräftsjärtar, tonfisk eller skinka i ett salladsblad är nästan som att äta en macka (hi, hi). Naturell keso med avokado och alfa-alfa groddar är också en favorit! Eggiga hälsningar Ulrika

Lena säger: Hejsan, jag undrar om banan är bra eller dåligt när man går på GI metoden..Har läst både och/Lena

Ulrika Davidsson säger: Om du vill gå ner i vikt så rekommenderar jag inte att äta bananer pga att det innehåller så mycket kolhydrater. Annars om du inte satsar på viktminskning så är banan en långsam kolhydrat som ger bra med energi och fibrer. Hälsningar Ulrika

trollet säger: Har du något snacks att tipsa om, förutom nötter, som är bra när man är hungrig och vill småäta?

Ulrika Davidsson säger: Jag har ofta ett kokt ägg i väskan som jag tycker är det oslagbart bästa mellanmålet! Andra alternativ är avokado som mättar otroligt bra eller en påse med blomkålsbuketter. Jättegott att snacksa på! Hälsningar Ulrika

sara säger: Hejsan är makrille i tomatsås ok att äta

Ulrika Davidsson säger: Makrill i tomatsås är ok men inte det bästa pga att det innehåller lite socker. I små mängder tycker jag att du kan unna dig det. Hälsningar Ulrika

erica säger: Vad ska en dag bestå utav för att gå ner effektivt?

Jag promenerar gärna som motion, men hur länge/ofta?

Ulrika Davidsson säger: Jag rekommenderar alla som ligger i fas 1 (läs mer på plustjänsten på Aftonbladet) att börja med härliga morgonpromenader. Det ska helst ske före frukost för då har man bäst förbränning. Se till att komma ut i minst 45 minuter varannan dag så ska du se att det ökar förbränningen i din kropp. Hälsningar Ulrika

Ingela säger: Hej Ulrika ! Jag undrar hur det är med dinkelmjöl jämfört med "vanligt mjöl ". Hur högt GI-värde har det och hur stor är skillnaden att baka med det. Tänkte pröva för det är lite svårt att helt avstå ifrån bröd. Hälsningar Ingela

Ulrika Davidsson säger: Dinkelmjöl innehåller nästan lika mycket kolhydrater som vanligt vetemjöl. Skillnaden är dock att det har ett lägre GI och innehåller mycket mera vitaminer, mineraler och fibrer så det är ett utmärkt mjöl att baka med. Om du ligger i fas 1 så rekommenderar jag att du väntar med ditt "kära" bröd för att uppnå bästa resultat. Ligger du däremot i fas 2 eller lever efter GI-metoden för att må bra så är det både bra och jättegott att baka med. Blanda gärna ner kokt dinkelvete i degen för att ytterligare sänka GI på brödet. Dinkel hittar du på välsorterade hälsokostaffärer. Lycka till med brödbaket! Hälsningar Ulrika

Moderator säger: Då tar vi sista frågan till Ulrika Davidsson. Tack Ulrika och alla som chattat!

Kampsportaren säger: Hej jag kampsportar och tränar stenhårt 6 dagar i veckan, då är kolhydraterna mycket viktiga för mig, hur går det ihop om man ändå vill äta rätt enligt gi metoden?

Ulrika Davidsson säger: Det går utmärkt att följa GI och jag rekommenderar det verkligen till dig som tränar så mycket. Släng de värdelösa snabbmakaronerna, det vita riset, det vita brödet och satsa på linser, bönor, dinkel, quinoa, råris och fullkornsmakaroner så komemr du att presera bättre och framför allt må bra! Tack för alla trevliga frågor idag. Må så gott!Hälsningar Ulrika