Klara dig genom höstmörkret

Aftonbladet visar vägen till energi och glädje

HÄLSA

Stormen viner, regnet piskar, mörkret smyger på.

Och vi kurar ihop hemma och tröstäter chips och godis.

Här får du hjälp att leva både mysigt och sunt i höst.

HOPPFULL Jenny Christensen från Jönköping hoppar hopprep för att hålla sig i form.
Foto: KAI REHN
HOPPFULL Jenny Christensen från Jönköping hoppar hopprep för att hålla sig i form.

– Alla vet att motion är livsviktigt för hälsan men tyvärr förknippar vi ofta träning med planering och tvång. När det går att göra så enkelt och lustfyllt, säger distriktsläkare Hans Lingfors, 57, som doktorerat på levnadsvanor och metoder att förebygga hjärtinfarkt.

Han ger massor av tips på "smygmotion". Aktiviteter som vi alla kan klämma in på väg till jobbet, mellan två möten, under kafferasten, på pendeltågsperrongen.

– Om vi kniper lite tid här och lite tid där så får vi lätt ihop till 30 minuters effektiv motion per dag. Mer behövs inte för att vi ska må bra.

Kosten då?

– Det är lugnt, vi kan äta gott men samtidigt nyttigt. Så här års gäller det att satsa på mat som gör oss pigga och skyddar oss från höstens flora av infektioner, säger näringsexperten Henric Fransson, 27, rådgivare på träningsanläggningen Atlantis spa i Jönköping.

Hälsodoktorns motionstips

Näringsexperten Henric Fransson tillsammans med Martina Emilsson och Vicktoria Hammarström.
Näringsexperten Henric Fransson tillsammans med Martina Emilsson och Vicktoria Hammarström.

Näringsexpertens bästa kostråd

Hans Lingfors leker sig pigg.
Hans Lingfors leker sig pigg.

Ebba von Essen