Skulle färga håret – blev brännskadad

Blekmedlet frätte sönder hårbottnen

1 av 2 | Foto: Privat
Stort sår Så här såg brännskadan ut när Jenny, 12, kom från hårsalongen.
HÄLSA

Jenny Smith skulle färga håret blont.

Istället fick hon ett sår stort som en handflata.

– Det gjorde så ont att jag skrek. Det rök från håret, säger Jenny i dag.

Jenny Smith är tolv år och hon kommer förmodligen alltid att ha en kal fläck på huvudet.

– Läkarna har sagt att jag inte kommer att få tillbaka hår där.

Hennes pappa, James Smith, är själv läkare och han har försökt att få reda på vad som gått snett.

– Det har inte gått. Jenny lider, familjen lider. Det har varit, och är, fruktansvärt, säger han.

Beprövad metod

Hårsalongen i Visby använde en beprövad metod för att bleka slingorna. Medlet som användes heter Color Graphics tillsammans med en speciell aluminiumfolie.

– Vi hade använt samma medel och samma metod tusentals gånger utan att något hänt.

– Jag lider lika mycket som flickan och familjen. Det är fruktansvärt, säger Annelie Frick, innehavare av salongen sedan 31 år.

Blekningsmedlet registrerades hos Läkemedelsverket år 2002. L'Oreal, som importerade medlet, drog tillbaka det från marknaden i april i år.

– Då vi fick kännedom om de skador Jenny och två andra flickor fått, tog vi kontakt med L'Oreal för att stoppa användningen. Det visade sig då att företaget redan gjort det.

– Nu försöker vi ta reda på vad som egentligen hänt de tre flickorna. Vi vet inte det, säger Monica Tammela, chef för enheten för kosmetika- och hygienprodukter på Läkemedelsverket, Uppsala.

Transplanterat hud

De två andra flickorna som drabbats är från Stockholm och Luleå.

På Jenny har läkarna på universitetssjukhuset i Linköping transplanterat hud från hennes lår för att täcka skadan.

– All hud var borta. Skallbenet syntes på hela ytan. Det är en tredje gradens brännskada och det är mycket svårläkt, säger pappa James Smith.

Igår träffade Jennys pappa äntligen ansvariga på L'Oreal, en representant från huvudbolaget i Frankrike och en från det svenska företaget.

– Jag är mycket nöjd med mötet och deras engagemang. Närmast kommer de nu att tillsammans med juridisk expertis gå igenom ersättningen för allt lidande och besvär. En ordentlig undersökning ska göras, säger James Smith.

Per-Iwar Sohström