"Hur lagar man nyttig festmat?"

Läs hela chatten med kostrådgivare Nina Ahlm

HÄLSA

Nina Ahlm säger: Hej! Jag är redo!
Moderator säger: Välkomna! Då börjar vi med dagens frågor.
Moa säger: Hej Nina! Jag har som nyårslöfte att börja ätare sundare men har ingen aning om vad det innebär, känner jag nu.. Hur ska jag tänka när jag står i butiken och sneglar mot frdigrätterna?
Nina Ahlm säger: Försök tänk så naturligt som möjligt. Snegla åt ett annat håll än färdigrätterna. Välj ett gäng av rena proteinkällor som du gillar, t.ex. kyckling, fisk, etc. Bra långsamma kolhydratkällor till skafferiet. Mycket frukt & grönt och nötter och frön som fettkälla. Planering är A och O, se till att du har bra grejer hemma.
Therese säger: Hej Nina! Min fråga gäller nyttiga frukostar. Jag gillar leverpastej (light) alternativt kaviar med ägg på mina mackor (relativt grova). Är dessa bra alternativ eller vad ska jag välja? Tack!
Nina Ahlm säger: Ägg är en jättebra proteinkälla, vilket de flesta har svårt att få i sig tillräckligt av på frukosten. Andra bra pålägg: makrill i tomatsås, kalkon, skinka och grönsaker. Gärna ett osötat bröd med hela korn.
Sigge säger: Jag och min tjej försöker båda gå ner i vikt – det går bra på vardagarna men på helgerna är så TRIST att äta nyttigt.. Hur kan man laga en nyttig men GOD festmåltid, och kanske äta lite snacks framför tv:n..?
Nina Ahlm säger: Du kan laga mycket gott av nyttiga råvaror. Det viktiga är fortfarande ursprungsprodukten och mängderna sinsemellan. T.ex. så här: . Snack gör du lätt genom att rosta naturella nötter försiktigt i medelvarm panna i dina favoritkryddor, t.ex. curry eller chili och lite honung. Ät med måtta ;-)
mixi säger: Hej Nina! Vilka saker är "värst" att sätta i sig egentligen? Känns som att när man har dålig koll kan man råka sabba en hel dags nyttigt ätande genom att stoppa i sig nåt man inte visste var så onyttigt..
Nina Ahlm säger: @Sigge: Fick inte skicka en länk tydligen, men det finns massor av bra förslag i min bok på bl.a. festmåltider. @mixi: Fokusera på att i huvudsak äta "bra" och naturliga/rena produkter. Om det blir mycket färdigmat så välj bort de rätter som innehåller delvis härdade fetter, natriumglutamat och mest annat syntetiskt som du inte känner igen.
Sia säger: Vad innebär den här metoden (makeover) och vad gör den till en bra metod?
Nina Ahlm säger: Makeover i mina recept innebär att jag byter ut de ingredienser som bidrar med för mycket eller mest tomma kalorier till ingredienser med bättre näring. Detta är dock bara en bråkdel av min matfilosofi och ingen "Metod" som gör att man rasar i vikt. "Metod" är inte ett begrepp jag skulle använda. Se det snarare som ett sätt att göra dina favoriträtter bättre/nyttigare näringsmässigt.
K säger: Hej, vilken typ av maotion är bäst i kombination med den här metoden? Jag ogillar annat än vardagsmotion nämligen :) Funkar promenader..?
Nina Ahlm säger: Promenader är superbra, jag älskar också promenader :-)
Sir M säger: Jag kommer aldrig på bra lunchlådor så jag äter snabbmat på jobbet.. Trist, äckligt och dyrt. Mina frågor: 1) Tips på bra lunchlådor? 2) Tips på vad man kan beställa på lunchrestaurangen med gott samvete?
Nina Ahlm säger: Tänk bara: Bra proteinkällor du gillar, t.ex kyckling, lax etc. tillsammans med en bra kolhydratkälla som potatis, ris med lång koktid etc och goda grönsaker samt en dressing på pressad citrus och olivolja. Variera efter tycke och smak, lär dig se de olika delarna på tallriken och tänk utifrån det.
becca säger: Hur mycket energi bör ett kvällsmål ligga på? och hur långt innan sängdags bör det senast intas?
Nina Ahlm säger: Det beror hel på hur mycket du rör på dig. Tränar du på kvällen skall du äta ordentligt efteråt. Är du stillasittande mycket så behöver du inte lika mycket.
Karin säger: Hej. Har din kokbok som är helt underbar men vad byter jag ut nötter mandel mot????? Övriga 2 tål i inte nötter mandel????
Nina Ahlm säger: Tack :) Många som inte tål nötter eller mandel brukar klara t.ex. pumpafrön. från dem får du också fin-fina fettsyror och kroppen får lita att jobba med. Hoppas det fungerar för dig.
Starre säger: Hej! Hur lägger jag upp ett lätt och gott kostschema? Gillar inte mat som "känns för yttig" :) Men vill gärna för min kropps skull äta bättre..
Nina Ahlm säger: Kanske skall du börja med rätter du gillar och jobba med att förbättra de recepten? Försök att byta ut det du vet inte är det bästa för din kropp.
Mimi säger: Hej Nina! Jag är inte överviktig just men lite "suddig i kantern", vill gärna tappa ett par kilo för att må bättre. Är detta rätt metod då? I så fall, hur börjar jag?
Nina Ahlm säger: Hej Mimi! Utgå ifrån och fundera över vad som är lagom för dig. Är det att byta ut det huvudsakliga innehållet i skafferiet (om det nu behövs) eller är det att bara dra ner på sötsaker? Röra dig mer? Eller kanske förbättra de recept du gillar att göra? Oavsett vilket svaret är så är alla förbättringar 100% bättre än ingenting. Se mitt svar på Sia's fråga ovan.
Anonym säger: Hej! Jag har, liksom så många andra, börjat ett nytt liv... Skulle vilja ha några tips på enkla snacks och mellanmål som man kan ta när man är så där sugen, utan att förstöra allt. Är dessutom allergisk mot hasselnötter, jordnötter och alla baljväxter.
Nina Ahlm säger: Testa att rosta kokos lätt i en panna, blanda den sedan med torkade bär som du gillar, t.ex. tranbär, blåbär (osockrade). Lägg i en påse och stoppa i handväskan. Mums!
Moderator säger: Nu är tiden snart ute, dags för en sista fråga!
Jenny säger: Hej Nina! Vad säger du om kaffe? Är det en ohälsosam vana enligt dig (dricker utan mjölk och socker)
Nina Ahlm säger: Nä, allt handlar om mängd. Det är viktigt att njuta också.
Moderator säger: Det var sista frågan för idag, stort tack till dig Nina och tack till ala er som ställt frågor!
Nina Ahlm säger: Tack till moderatorn och till alla som ställt frågor! Det var roligt!