"Hur behåller jag motivationen?"

Läs chatten med Eva Rusz

HÄLSA

Eva Rusz säger: Hej på Er! Nu är jag redo att ge motiverande KBT-tips!
Moderator säger: Välkomna allihop! Vi börjar med frågorna..
Sylle säger: Mitt, och säkert många andras, eviga problem: Jag har försökt gå ner så förtvivlat många gånger förut men misslyckats varje gång - vad är det som säger att jag skulle lyckas just den här gången? Läget känns väldigt hopplöst, hur ska jag tänka?
Eva Rusz säger: Det viktigaste är att bestämmer dig för att bibehålla en positiv attityd och INTE börjar komma ihåg alla gånger du misslyckats. Skriv små lappar som du bär med dig och läser minst 20 gånger om dagen, där det kan stå "Nu är jag beredd, beslutsam och bestämd och håller fast vid min viktplan" och så vidare. Du bör också försöka kartlägga vilka fällor det var som FÖRR medförde att du inte lyckades så bra som du önskat. Tänk sedan noga igenom hur du NU och FRAMÅT kan tänka och bete dig om/när du möter dessa fällor igen. Du skall vara beredd och ha en handlingsplan så du inte trillar tillbaka igen. Det går att förändra sitt tänk men du måste dagligen också berömma dig själv, ge dig själv goda tankar, och peppa dig med ett gott inre samtal.
Carro säger: Hej Eva! Jag undrar hur man kan tänka över lag för att stärka sitt självförtroende. I alla situationer i mitt liv, däribland det här med vikten, har jag svårt att tro på mig själv och att jag ska klara av det – därför ger jag lätt upp innan jag ens försökt.. Vad göra?
Eva Rusz säger: Självförtroende är en "tro" på att man duger och är tillräckligt bra. Den har för en del människor blivit något som man tillåter andra att bestämma över – hur man skall tro på sig själv. Det är fritt och helt gratis att fatta ett eget beslut, men sedan måste man hela tiden vakta sin tro så inte andras "tro" blir till din sanning. Det är ett slags vanetänkande, men många vinnare inom idrotten har tränat sig till att tänka goda tankar om sig själva, och det kan alla träna sig att göra. Du är den som skall bestämma vad du är bra på, varför du är värd att känna dig nöjd, mentalt stark och så vidare. Ingen annan alltså. Öva övaöva, dagligen, ge inte upp, se motgångar som sporrar istället för punkter och slutstationer.
Mike säger: Tjena Eva! Jag försöker vara ett bra och finkänsligt stöd till min flickvän som bestämt sig för att försöka gå ner lite i vikt.. Vad ska jag tänka på? Hon behöver peppas men samtidigt vill hon inte känns press från mig..
Eva Rusz säger: Fint av dig, peppa är ju att berömma och bekräfta hennes strävanden och det kan du uppmärksamma dagligen eller kanske varannan dag. Du kan också sätta upp en målbild för henne, att du exempelvis ger henne en fin present när hon har lyckats genomföra det hela. Sporra henne genom att du hittar på någon trevlig motionsform, dra ut henne på kvällspromenader och gå och håll varandra i handen och tala om hur dagen har varit. Man kan peppa genom att göra saker som aktiverar kroppen tillsammans, och då behöver man inte tala om vikten utan få kvalitetstid tillsammans istället!
AM säger: Hej, jag tränar 4 gånger i veckan, äter efter konstens alla regler och det händer ändå inget på vågen. Detta stör min motivation som tidigare varit väldigt hög. Jag har gått ner väldigt mycket redan men vill fortsätta nedåt. Vad ska jag göra för att bibehålla motivationen?
Eva Rusz säger: Det där fenomenet upplevde en del deltagare i Toppform då jag arbetade med dem. Det är så att kroppen söker en balans, och då du gått ned en hel del så kan den stanna upp – men den "jobbar" ändå. Till exempel så väger ju muskler mer än fett. Hålla igång förbränningen bör du ju göra då du tränar 4 gånger per vecka, men du kanske skall förlänga några träningspass och exempelvis gå/cykla/jogga/simma en halvtimme efteråt? Det brukar sätta fart på förbränningen, alltså genom att du utökar den träning kroppen är van vid nu. Håll ut och fokusera på vilka ANDRA effekter du fått hittills. Hur känns det i kroppen, i kläderna nu förtiden? Kan du andas bättre, sova bättre och så vidare? Dessa inre faktorer är också viktiga att uppmärksamma och tillåta sig att vara nöjd med! Håll sedan fast vid den målbild du har satt upp. Många "vinnare" hamnar i känslor av att framgången känns så långt borta, och det är DÅ man skall se det som en mental träning att stå ut med att det tar en längre tid än vad man tänkt. Det är motgångar och "steadystate", det vill säga när kroppen står stilla, som är de verkliga mentala utmaningarna. Det kommer du att fixa!
Ninja säger: Hej Eva! Jag har lyckats med konststycket att gå ner 43 kilo nu genom gamla kunskaper och sunt förnuft. Har precis fått in mitt BMI inom gränsen så jag är "normalviktig" och det var det som var mitt mål. Det var "lätt" att gå ner, men nu startar fighten.... att hålla sig på sin vikt. Har du några bra tips hur jag ska gå tillväga för att bli kvar här "nere" nu, en gång för alla? Vill ju inte tillbaka "upp" för där har jag varit åtminstone två gånger för mycket. Tack för hjälpen!
Moderator säger: Kom ihåg att hålla era frågor korta så de får plats! Ni som skickat långa frågor, skicka gärna igen i nerkortad form!
Eva Rusz säger: Gratulerar vilken bedrift! Jättebra jobbat! Ja, det är en konst att behålla vikten och du kanske skall börja att granska de faktorer som förr medförde att du gick upp igen? Var ärlig mot dig själv och för anteckningar kring vad som gjorde att du gick upp igen. Använd sedan den kunskapen till att planera dina beteenden, mot dig själv, mat och andra människor, dina tankar, vilka tankar du måste vakta extra mycket. Sedan är det ett faktum att du aldrig kan återgå till diná gamla vanor igen, så du får se det som en livsförändring där du byter ut vissa maträtter och motionsvanorför alltid – du kan inte återgå till att fungera som du gjorde innan du gick ner. Mycket daglig motion är ju ett sätt att säkerställa att man förbränner det man äter.
Solstjärna säger: Hej! Det här handlar inte just om viktnedgång men om motivation – finns det någon bra grund att stå på när man vill motivera sig att göra olika saker..? Typ fatta stora beslut, jag står inför ett sånt och kan inte reda ut hur jag ska tänka?
Eva Rusz säger: Motivation som kommer inifrån dig själv kan sporra dig, men om du gör saker för andras skull så blir det ofta svårare eller pannkaka av det. Du bör fundera över vilka mål du vill ha och varför. Sedan bör du tidsbestämma dem, se till att de inte skyms av massa hinder, se till att de är realistiska och lagon roliga, känslorna är ju viktiga. Om ett mål inte känns KUL så kommer man inte att nå det. Dela upp målet i olika delmål och utvärdera sedan en gång i veckan eller månaden. Då kan du få tid att mäta om du är på rätt väg, och korrigera dina beteenden eller tankar om så behövs. Du kan gärna locka med en gåva av något slag som du kan ge som en vinst om du tror det skulle vara bra.
lovisa säger: Hej Eva! Mitt problem är att jag får extremt dåligt samvete när jag för en gångs skull unnar mig något gott. Jag kan gå och tänka på bullen jag åt flera dagar efteråt. När jag är bortbjuden kan jag heller inte säga NEJ TACK, jag äter och mår jättedåligt efter. Vad ska jag göra så att det känns ok?
Eva Rusz säger: För det första så går man inte upp av en enstaka bulle, det är då bättre att du i din matplan lägger in en belöning emellanåt så att den finns med i din plan. En bulle gör inte ett kilo fett, men kanske känns det så. Tillåt dig en belöning någon gång i veckan, och om du vill kan du alltid lägga in lite extra motion den dagen om det kan kännas bättre? Gå en timme eller halvtimme extra så har du avverkat bullen. Sedan får du ändra på din inställning att du inte kan säga nej? Hur kan du veta det om du aldrig har prövat? I KBT ingår att man testar sina föreställningar, så mitt råd är att du inför nästa fest funderar på vad du skall testa att säga nej till, och skriver ner det på en lapp som du har i väskan. Sedan läser du på den flera gånger innan/under festen och sedan GÖR du det – det vill säga säger NEJ till det du utvalt. Många människor blir fångade i uppfattningar om en massa saker man inte tror man kan, och så länge som man inte utsätter sig för att testa de tankarna så blir det en slags "sanning" att man inte kan! Testa alltså, bestäm dig för det. Och då/om du gör det så kommer den situationen att ge dig ny kraft och ny energi som kommer att hjälpa dig framåt!
Kicki säger: Jag har nyligen fött barn och vill väldigt gärna gå ner mina 12 extra gravidkilon, så jag känner igen mig igen. Det påverkar väldigt mycket i mitt liv just nu och hur jag mår - men ändå lyckas jag inte ta tag i det. Varför är det så? Motivationen är ju på topp, för så här vill jag ju inte ha det!
Eva Rusz säger: Då man fött barn behöver kroppen vila för att kunna ge barnet vila och amnning och så vidare. Normalt sett brukar amningen göra att man går ned, och det kan ta upp till ett år innan kroppen är tillbaka i samma vikt igen. Det är inte så att du måste se ut exakt som innan, och om du fortsätter tänka så kommer du aktivera stress inom dig – då går man långsammare ner än annars. Ät ordenligt men sunt och gå ut på långpromenader men din bebis, acceptera att du nu blivit mamma och att du snart kommer att gå ner dessa kilon. Jag har själv fött tre barn och gått upp mellan 12-24 kilo, och genom sund kost och motion, men ingen bantning, så var jag inom ett år tillbaka i matchvikten igen. Det är ofta många sjuka ideal från kändisvärlden som gör att kvinnor tror man är trådsmal direkt efter en förlossning, möjligen kan du se ut så om du bett kirurgen som snittat dig att skära bort magen som bebisen låg i. Jämför dig inte med andra nu. Att bli mamma är en stor omställnning även hormonellt och din kropp kommer själv att börja reglera sin förbränning vartefter din bebis växer! Ta det LUGNT så kommer du se att din kropp börjar gå tillbaka!
Moderator säger: Tiden går fort..! Chatten är tyvärr slut för idag, stort tack till dig Eva, och tack till alla er som ställt frågor!
Eva Rusz säger: Tack alla som chattat! Håll fast vid Era målbilder, DET GÅR att förändras och lyckas med sina viktprojekt! Stor välgångskram, Eva