Fin figur – med mammadetox

Ät giftfritt och få bukt med gravidmagen

HÄLSA

Bebisen har hunnit bli ett par månader – men din mage är fortfarande motbjudande degig.

Allt du ätit den senaste tiden är mackor.

Det är dags för en nystart.

Promenera med barnvagnen för att bli av med gravidmagen.
Foto: Martin Lindeborg
Promenera med barnvagnen för att bli av med gravidmagen.

Detox är en variant av fasta som med litet god vilja kan utvecklas till en giftfri livsstil. Inte minst för utmattade mammor som undrar varför magen är kvar trots att bebisen kommit?

En kick-off kan vara ett sätt att komma igång.

Läskigt fotbad

De flesta spaanläggningar erbjuder detoxbehandlingar – bland dem fotbadet då fötterna behandlas med svagström.

– Folk blir helt förskräckta när de ser vad som kommer ut, säger Carina Rosenblad på Skogshöjd Spa i Södertälje.

Samtidigt varnar hon ammande för fotbadet.

– Man blir av med giftiga metaller, men man förlorar viktiga metaller också. Då är det viktigt att ta kosttillskott samtidigt. Man ska inte hålla på så att man mår dåligt.

Inga fler halvfabrikat

Den ambitiöse fortsätter sedan att äta så naturligt som möjligt hemma. Ursprunglighet är nyckeln till detoxframgång. Rensa kylskåpet och försök att planera måltiderna. Välj rå-vad-det nu-är-du-ska-äta framför raffinerad mat. Halvfabrikat är förbjudna.

Carina Rosenblad bjuder sina gäster på en sallad på shiitakesvamp och en annan på lax och grönkål.

– Det var en kejsare som sa att shiitake är ett elixir till odödlighet. Det sänker kolesterolet. Grönkål innehåller den mest effektiva antioxidanten.

Spenat, vitkål och kronärtskocka är andra råvaror på detoxmenyn.

Ut och lek

Långa barnvagnspromenader är perfekt träning. Liksom att dra barnen på snowracern. Den som ammar kan glädja sig åt att amning också gör dig slankare.

Under tiden – glöm dina gamla jeans. Satsa på ett par med hög midja istället. Låt magen få plats. Visa upp din fina byst. Du kommer att sakna den när den är borta.

FAKTA

Tänk på det här innan du sätter igång din mammadetox

1. Kolla med barnmorskan. Du ska vara återställd efter förlossningen innan du börjar.

2. Välj rätt tid. Det är svårare att lyckas med detoxen om du ska ta hand om barnen och renovera – samtidigt.

3. Skicka dig själv på kick-off.

4. Förklara för din omgivning att din hälsa är viktig för dig. Då är det lättare att säga nej till bullar och kakor.

5. Börja om – varje dag.