Så får maten dig att åldras

Bruna livsmedel gör dig gammal

Varnar ”När jag var liten fick man veta att knäckebröd var det bästa man kunde äta”, säger Stig Bengmark. Nu höjer han ett varningens finger för den bruna maten som kan göra dig gammal i förtid.
Foto: Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON/MALMÖBILD
Varnar ”När jag var liten fick man veta att knäckebröd var det bästa man kunde äta”, säger Stig Bengmark. Nu höjer han ett varningens finger för den bruna maten som kan göra dig gammal i förtid.
HÄLSA

Känner du dig äldre än din spegelbild?

Kanske är det läge att sänka värmen på ugnen – och skippa latten.

Den bruna maten riskerar att göra dig gammal i förtid.

Nu höjer läkare och näringsspecialister ett varningens finger för en rad vanliga livsmedel. Tumregeln: de är bruna, brända eller mjölkbaserade.

Namnet ger en föraning om de trista biverkningarna: AGE kallas substansen som misstänks ligga bakom en rad kroniska sjukdomar. Den gömmer sig i allt från mjölk till välstekta hamburgare och kinesisk soja. Ju brunare och sötare mat, desto skadligare.

Försvagar muskler

– När jag var liten fick man veta att knäckebröd och messmör var det bästa man kunde äta. Man kunde inte haft mer fel, säger Stig Bengmark, näringsforskare och professor i kirurgi.

Problemen skapas främst vid tillagningen. AGE bildas när sockerarter och äggviteämnen förenas vid högre temperaturer – och i bruna livsmedel accelereras ”kärleksakten”.

Det illasinnade ämnet samlas sedan i kroppens vävnader och försvagar muskler och kärl genom inflammation.

Där blir ämnet kvar i decennier.

Lyckligtvis finns det sätt att hålla den skadliga substansen i schack. Frukt, grönsaker och rödvin är laddade med antioxidanter som reducerar halten av AGE-föreningar i kroppen.

Skär ner på mjölken

– Det gäller att hitta balans mellan faktorerna som skapar och hämmar inflammation, säger Stig Bengmark.

En första handfast åtgärd är att skära ner rejält på mjölk- och ostintaget. Nästa är att koka köttet i stället för att slänga det i stekpannan.

Livsmedelsverket är försiktigare med att formulera kostråd.

– Man vet ännu för lite, säger toxikologen Lilianne Abramsson.

– Men ett visst mått av försiktighet skadar inte. Hellre steka gyllengult än gyllenbrunt. Förutom AGE-föreningar bildas vid hög värme bland annat akryl-amid. Och det är definitivt skadligt.

FAKTA

Det här bör du undvika

Rostat bröd

Knäckebröd

Skorpor

Kakor

Mörka läskdrycker

Mörkt öl

Kaffe (särskilt mörkrostat)

Kinesisk soja

Balsamvinäger

Rostade jordnötter

Ugnstekt kött och fisk

Ost- och mjölkrika produkter

Glass

Babymat

Mjölkpulver

Äggpulver

Ät det här i stället

Körsbär

Chilipeppar

Kål och broccoli

Gurkmeja

Sojabönor

Grönt te

Yerbamate

Rabarber

Äpple

Lök

Citrusfrukter

Rödvin

Hjärtats fiende

AGE-föreningar bildas vid uppvärmning av livsmedel över 80 grader och vid långvarig förvaring. De ger upphov till inflammation i kroppens vävnader, och misstänks bereda väg för hjärt- och kärlsjukdomar, skelettsjukdomar, tandlossning och Alzheimers.