Därför går du inte ned i vikt

Läkaren hjälper dig planera för att undvika fallgroparna.

HÄLSA

Har du gått ner – och sedan upp igen?

Då är det dags att sluta räkna kalorier och istället lära dig att undvika fallgroparna.

Sedan kan du tappa dina extrakilon för gott.

Nästan var tredje svensk är överviktig, och så här års översvämmas media - inte minst Aftonbladet - av tips och recept som ska göra oss slanka inför badsäsongen.

Men trots alla dieter och goda råd fortsätter statistiken över svenskarnas övervikt att vara deprimerande läsning. Varför är det så svårt att lyckas - för gott?

Svaret är att det inte är själva viktminskningen som är problemet.

- De flesta tycker egentligen inte att det är svårt att gå ner - de svåraste perioden kommer efteråt, när man ska hålla den nya vikten. Det är där man ofta behöver som mest hjälp, säger Disa Åhman, dietist.

Nya vanor

För även om man gått ner i vikt snabbt och lätt så måste man efteråt förändra sina vanor, om man inte vill gå upp igen.

Och att förändra vanor är svårt - och tar tid.

- Anledningen till att vi har vanor är att förenkla tillvaron för oss själva. När man ändrar för mycket blir det jobbigt, och då faller man snabbt tillbaka i gamla vanor, säger Disa Åhman.

Stephan Rössner, professor och expert på fetma, håller med:

- De första sex månaderna går ofta bra, men där någonstans har vi en brytpunkt. De flesta kan följa någon knäpp diet eller äta annorlunda i upp till sex månader, men sedan börjar det blir knepigt att hålla sig till det där nya. Det är då man måste ha planerat i förväg.

Rätt till hjälp

De flesta kämpar med sin vikt på egen hand - men bytet av livsföring är så svårt att många behöver hjälp.

Men man har ju orsakat övervikten själv?

- Det där är en gammalmodig och förlegad uppfattning. Ingen vill ju vara fet. Någonting gör att de här krafterna är så starka att man inte grejar det. En del har dessutom generna som jobbar emot sig, säger Stephan Rössner.

Disa Åhman:

- Man ska inte anklaga sig själv. Det är som det är, och alla har rätt att få hjälp. Om man behöver hjälp utifrån eller ej är väldigt individuellt - en del kan bara bestämma sig: ”Nu ska jag sluta äta godis”, och så gör de det. Andra behöver hjälp.

Tyvärr finns det inte mycket hjälp att få. På vårdcentralen kan man få läkemedel - men bara om man har ett bmi över 35, och alltså har en mycket kraftig övervikt. Och ännu svårare är det att få hjälp att byta livsstil.

Undvik misstagen

Men det finns ändå lösningar. Sluta läsa på om kalorier och recept - du vet redan hur du ska äta.

- Vi skulle kunna använda många av våra feta patienter som lärare i näringslära! Det är ingen överraskning för folk att glass är kaloririkt, säger Stephan Rössner.

Istället är det dags att börja planera vilka misstag du inte ska göra.

- Det viktigaste är att att låta det ta tid. Och man kan inte göra allt på en gång, utan det är små steg som gäller, säger Disa Åhman.

Stephan Rössner råder alla som vill lyckas att sätta sig vid köksbordet och göra en lista på saker som skulle kunna funka. Det kan vara att kliva av bussen en hållplats tidigare, hoppa över kvällsmackan, skaffa hund, laga cykeln eller sluta ta om.

- Ta sedan en sak i taget. Gör det i en eller några veckor - sedan kan du börja med nästa.

Har vågen fastnat?

Maria Wångersjö