Bota din baksmälla i midsommar

"Det enklaste är förstås att inte dricka alls"

HÄLSA

Vill du slippa bakfyllan?

Låt bli att dricka — det är alkoholforskarens självklara råd.

Men om skadan redan är skedd så finns det faktiskt några knep som kan lindra. Att äta bananer och tomater, till exempel.

Har midsommar blivit lite för blöt?
Har midsommar blivit lite för blöt?

Snapsen hör midsommar till – men högtiden kanske kan bli lite väl alkoholfylld för en del. Nöjet med midsommardagen kan lätt förtas av bakfyllan.

Det finns flera orsaker till att vi blir bakfulla, enligt alkoholforskaren Holger Theobald, vid Karolinska institutet.

–Baksmällan beror till största del på förgiftning. Dels blir vi förgiftade av själva alkoholen, och dels av de dåliga biprodukter som finns i alkoholen.

Upphov till nervchocker

Vissa alkoholhaltiga drycker har mer av dessa biprodukter i sig än andra, till exempel whisky, brandy, gin och vodka. Allmänt sett har mörka drycker mer föroreningar i sig än ljusa.

–En annan orsak till baksmällan är att alkoholen fungerar som ett lugnande medel, vilket kan ge upphov till nervchocker. När alkoholen går ur kroppen och nervchockerna släpper så kan man uppleva obehagskänslor, som ömhet i kroppen och känslighet för ljud och ljus.

Uttorkning ger huvudvärk

Dessutom har alkohol en vätskedrivande effekt, och det bidrar också till vårt dåliga dagen efter-skick – vi blir uttorkade, vilket ger huvudvärk. Genom urinen förlorar vi också många vitaminer och mineraler, och det ger vissa bristsymptom. Det senare kan åtgärdas genom att äta till exempel bananer och tomater, eftersom de innehåller de ämnen som drivits ur kroppen.

Holger Theobald sätter ingen större tilltro till de olika bakispreparat som finns på marknaden, och han hyser inga tvivel om vilken metod som är effektivast för att slippa baksmällan.

–Den enklaste kuren mot baksmälla är förstås att inte dricka, säger han.

FAKTA

Alkoholforskarens bästa bakisråd!

Drick mindre mängder, och gör det helst i samband med att du äter mat.

Drick ordentligt innan du går och lägger dig.

Undvik alkoholsorter som innehåller många biprodukter, generellt handlar det om att undvika mörka alkoholsorter.

Varva med rent icke kolsyrat vatten under kvällen, för att minska uttorkningen. Drick inte kolsyrat vatten, det kan ge motsatt effekt.

Ät tomater och bananer för att stabilisera mineralhalterna, antingen innan du somnar eller så fort du vaknar.