Hej expert, lever du som du lär?

HÄLSA

Kända hälsoprofiler berättar om sina egna vanor – och ovanor?

Deras jobb är att coacha andra till ett hälsosammare liv.

Men hur har de det själva med sina kost- och motionsvanor?

Aftonbladet har frågat några kända hälsoprofiler om de lever som de lär.

Blossom Tainton- Lindquist, 45

Träningscoach, artist och programledare – i höst kommer en ny säsong av ”Toppform”.

Foto: Karin Alfredsson/SVT

Hur ser en typisk matdag ut för dig?

– Jag har inga typiska matdagar, men jag önskar att jag hade det. Frukost tycker jag är det tråkigaste målet. Men för att variera den varvar jag mellan till exempel yoghurt och frukt ena dagen, något äggbaserat andra dagen och grovt bröd med kalkon den tredje dagen. Lunchen äter jag ofta ute eftersom jag jobbar på så många olika ställen. Middagen äter jag däremot ofta hemma och det blir mycket ekologiska grönsaker, fisk och kyckling. Jag följer inga dieter, utan äter det jag vill. Däremot är jag stark motståndare till lightprodukter och konstgjorda ämnen.

Vad unnar du dig när du är riktigt sugen på något gott och onyttigt?

– Blir jag sugen på något så äter jag det. Men som allt annat så gäller det ju att äta balanserat och med måtta. Saker är inte onyttiga om man inte överdoserar dem.

Hur ofta och vad motionerar du?

– Jag har som ambition att göra något varje dag. För det mesta blir det löpning eller yoga. Det varvar jag med mer explosiv träning som boxning. Jag gillar också funktionell träning och att använda gummiband och boll.

Vad har du hemma i kylskåpet/skafferiet?

– Det ser sällan ut på samma sätt som sist man öppnade det. Vi är många hemma så det är en strykande åtgång. Men vi har alltid grönsaker och oftast ekologiska produkter. I frysen kan man nästan alltid hitta lax och kyckling.

Är det viktigt att leva som man lär i ditt yrke?

– Ja, det är det med jag tycker ju att det här är så roligt, annars hade jag aldrig arbetat med det här.

Hur kommer jag i gång med ett sundare och hälsosammare liv om jag varken har tid att laga mat eller lust att träna?

– Sluta dalta med dig själv. Kan du inte lägga ner tid på träning och kost då kan du lika gärna hoppa över. Man måste avsätta lite tid och kämpa sig iväg, men när man väl fått in rutinerna känns det inte lika tungt.

Vilket är ditt viktigaste råd till oss soffpotatisar?

– Du måste vilja, ingenting är gratis.

Anna Skipper, 40

Kostexpert, coach och programledare för ”Du är vad du äter”.

Foto: Ulf Berglund/TV3

Hur ser en typisk matdag ut för dig?

– Jag börjar alltid dagen med en proteindrink. Lunchen äter jag någon gång mellan klockan tolv och två och då brukar jag alltid äta något varmt, till exempel kyckling och kanske en grönsaksgratäng. Om jag blir sugen på något innan det är dags för middagen så tar jag lite nötter och en kopp te. Middagen brukar jag äta mellan sex och nio på kvällen och då blir det ofta någon god soppa. Till det kan jag ta en god ostbit.

Vad unnar du dig när du är riktigt sugen på något gott och onyttigt?

– Choklad och parmesanost, det gillar jag jättemycket.

Hur ofta och vad motionerar du?

– Jag joggar eller går en timme varje morgon efter frukosten.

Vad kan man hitta hemma i ditt kylskåp?

– Jag har bara bra saker i min kyl. Halvfabrikat gillar jag inte alls, så det kommer du inte att hitta. Men jag ser alltid till att ha en god olivolja, citron och parmesanost hemma. I skafferiet brukar jag alltid se till att ha bönor på burk, det är så bra och smidigt att blanda ner i mat.

Är det viktigt att leva som man lär i ditt yrke?

– Den frågan får jag ofta, som om jag har valt bort något för att leva ett nyttigt liv. Men jag är sådan här och vill inte ha det på något annat sätt. Skulle jag inte vilja leva sunt skulle jag aldrig jobba med det jag gör. Jag har till exempel aldrig varit förtjust i hamburgare, så det är ingen uppoffring jag gör då jag väljer att äta nyttig och näringsrik mat.

Hur kommer jag i gång med ett sundare och hälsosammare liv om jag varken har tid att laga mat eller lust att träna?

– Börja i små portioner. Lägg till en liten promenad och efter det kanske en frukt. Då har du genast två goda vanor.

Vilket är ditt viktigaste råd till oss soffpotatisar?

– Lägg till en god vana i stället för att förbjuda en dålig.

Cathrine Schück, 50

Kostrådgivare med KBT-inriktning och författare.

Foto: Susanna Blåvarg/Forum Bokförlag

Hur ser en typisk matdag ut för dig?

– Jag är väldigt försiktig med kolhydrater i min kost. Till frukost brukar jag ofta äta osötad yoghurt med müsli. Och så brukar jag dricka kaffe med sojamjölk. Till lunch blir det ofta lax eller kyckling med grönsaker, likaså till middag. Men det blir väldigt sällan pasta till maten. Frukt äter jag också väldigt sällan på grund av sötsuget som kommer efter att man har ätit frukten. I stället brukar jag ta en körsbärstomat, en bit gurka eller paprika.

Vad unnar du dig när du är riktigt sugen på något gott och onyttigt?

– Då brukar jag ta en näve nötter eller torkade aprikoser och fikon. Någon gång i bland kan jag äta en bit choklad, men då ska den vara riktigt mörk - helst 85 procent.

Hur ofta och vad motionerar du?

– Jag går på pilates tre gånger i veckan och så promenerar jag i rask takt på morgonen ungefär fem gånger i veckan.

Vad har du hemma i kylskåpet/skafferiet?

– Det finns alltid ägg, ost, skinka, salami och brie. Och så har jag ofta paprika, tomater och ruccola. Men du hittar aldrig läsk eller godis i min kyl.

Är det viktigt att leva som man lär i ditt yrke?

– Ja, det är livsviktigt att leva som man lär. Och så måste man vara generös och dela med sig av sina egna erfarenheter.

Hur kommer jag i gång med ett sundare och hälsosammare liv om jag varken har tid att laga mat eller lust att träna?

– Först måste man fråga personen varför hon eller han inte har lust eller tid. Det behöver inte vara några stora grejer, till exempel kan man välja att ta trappan i stället för hissen. Eller promenera i stället för att åka buss eller bil. Fem minuter här och där gör till slut ganska mycket. Och att inte hinna laga mat stämmer inte. Att göra en omelett med lite skinka och en sallad till tar bara några minuter.

Vilket är ditt viktigaste råd till oss soffpotatisar?

– Dra ner på sockret! Ät färre kakor, godis och läsk så blir du piggare.

Fredrik Paulún, 37

Näringsfysiolog.

Foto: Peter Knutsson

Hur ser en typisk matdag ut för dig?

– Mina frukostar varierar jag mellan gröt med havremjölk och färsk frukt med ett par kokta ägg. Lunchen brukar jag oftast äta ute men ser till att gå på ställen som har fräsch salladsbuffé. Fisk är också bra lunchmat. Middagen äter jag hemma på kvällen och jag äter alltid hemlagad mat. Till exempel kyckling eller chili con carne.

Vad unnar du dig när du är riktigt sugen på något gott och onyttigt?

– Jag är ju väldigt förtjust i godis och sötsaker, men jag får hålla mig till en dag i veckan. Jag äter lördagsgodis.

Hur ofta och vad motionerar du?

– Jag joggar en 4 kilometers slinga flera gånger i veckan och så styrketränar jag. Men bara kortare pass. Jag tror inte på att träna hårda och få pass. Träningen är något man ska orka hela livet.

Vad har du hemma i kylskåpet/skafferiet?

– Jag har alltid bra råvaror. Då är det lätt att laga ihop nyttig mat. Du kan alltid hitta grönsaker, ägg, kyckling och bönor. Däremot finns det nästan aldrig läsk eller chips.

Är det viktigt att leva som man lär i ditt yrke?

– Ja, det är livsviktigt. För mig är det också en livskvalité att leva som jag lär. Dessutom är det mitt jobb och i och med det har jag provat alla sorters koster för att veta vad som händer med min kropp när jag äter på ett speciellt sätt. Jag har provat allt från stenålders- och vegankost till skräpmat.

Hur kommer jag i gång med ett sundare och hälsosammare liv om jag varken har tid att laga mat eller lust att träna?

– När det gäller träning gäller det att hitta någonting som du tycker är roligt. Till exempel promenera, styrketräna eller bowla – vad som helst som passar just dig. Om man hittar något man trivs med så tröttnar man inte på träningen heller.

Vilket är ditt viktigaste råd till oss soffpotatisar?

– Att man inte ska behöva välja mellan allt eller inget. Man behöver inte välja mellan att träna stenhårt och äta strikt eller att inte göra något av det. Ät nyttigt, men inte för nyttigt. Det finns plats för allt.