6 övningar för platt mage

Shirin Rågby Djavidi hjälper dig att topptrimma magen inför strandsäsongen

HÄLSA

Långa lata dagar på stranden eller på en klippa.

Låter skönt. Eller hur?

Fixa en vältränad mage till sommaren så kan du njuta extra mycket.

Recept: Bra mat, mycket kondition, styrketräning och starka bålmuskler.

Sommaren är här. Äntligen! Linnebyxorna, shortsen, kjolarna och de korta topparna har dammats av inför årets varma och sköna sommarsäsong. Liksom bikinin, baddräkterna och badbyxorna.

Men hur är det med kroppen då? Kanske har du legat i ide under vintern och slappat till. Många gör felet att börja fundera på hur de ser ut under alla vinterkläder först nu. Och det är ju bättre att göra det nu än aldrig i och för sig. Men bäst är förstås att hålla igång året runt för bästa resultat.

Men är det nu ändå så att du behöver en rivstart så går det också att lösa. Då gäller det att ligga i extra hårt. Du bör göra någon aktivitet varje dag.

Ha roligt

En enkel grundregel är att promenera 30 minuter om dagen. Lägg sedan till styrketräning och kondition tre till fyra dagar i veckan. Tänk på att göra saker som du tycker är roligt.

Vi börjar med att slå hål på en myt. Funkar det att bara göra situps för att få en snygg mage?

Nej, nej, nej är svaret. Det går inte att punktträna. Det funkar inte! Vi behöver träna hela kroppen. För att bränna fett måste man köra mycket kondition. Löpträna, simma, promenera, cykla eller något annat som du tycker är roligt. I kombination med konditionen lägger vi sen till styrketräning för att öka vår muskelmassa.

Träna alla muskler

Det gäller att träna kroppens alla muskler, både framsida och baksida för att se resultat. Tanken är att skapa en balans i kroppen. Försök att undvika stress och dålig sömn. Det stör balansen och därmed vägen till ett sundare och starkare liv.

Tänk på maten

En annan mycket viktig del är att träna upp bål-stabiliteten. Alltså musklerna som utgör vår ”korsett” (mage noch nedre delen av ryggen). Lägg stor fokus på magen och försök att hitta på så många olika magövningar som du bara kan.

En självklarhet i det här receptet är förstås en sund kost. Det bästa är att äta regelbundet och varierat. Precis som med träningen faktiskt. Där är det regelbundenhet och varierad träning som gäller också.

Lycka till och ha en skön sommar!

FAKTA

Gå ofta – och ha roligt!

Öka belastningen successivt för att se resultat.

Variera underlag när du springer eller går.

Testa att träna med boll. Ger en ökad effekt eftersom du hela tiden måste parera med småmuskler för att hålla balansen.

Gå så mycket som möjligt vart du än ska.

Ha disciplin och tålamod och självklart roligt på vägen!

Tanken är ju att träningen ska leda till någonting bättre.

Tänk på vad du äter!

Planera dina måltider så att du undviker blodsockerfall (vilket oftast resulterar i att man slänger i sig vad som helst)

Ha alltid med dig en frukt i handväskan.

Drick mycket vatten under dagen för att hålla vätskenivån i balans och rensa ut slaggprodukter.

Tänk på att läsk, saft, juice och varm choklad är flytande kalorier som lätt glöms bort. Dra ner eller sluta helt med det.