Stress sabbar maghälsan

Kvinnor drabbas i större utsträckning än män

HÄLSA

En av tio svenskar upplever att maghälsan försämras då man återgår till arbetet efter semestern. Det visar en undersökning som Verum och Norrmejerier genomfört.

1 000 kvinnor och män från hela Sverige deltog i studien som visar att problemet är mer utbrett hos kvinnor än hos män.

Knappt 37 procent av kvinnorna uppgav att de har problem med gaser och svullen och spänd mage upp till tre gånger i veckan. Motsvarande siffra för män var 27 procent.

– Mag –och tarmkanalen är otroligt nervtät, därför är den så känslig för hur vi mår i övrigt, säger Peter Benno, mag-tarm-specialist.

Stressa mindre

Det är alltså inte ovanligt att stress sätter sig i magen. För vissa får det här svåra konsekvenser. Nästan var fjärde svarande i Norrmejeriers enkät tyckte att magstrulet försämrade livskvaliteten, och drygt var tionde hade såna besvär att de ibland stannade hemma från jobbet.

– Om man har ont i magen när man går till jobbet, och mår som en prins på helgerna är det en varningssignal säger Peter Benno.

Men det finns inga mirakelkurer som hjälper mot problemet.

– Stressa mindre, säger Peter Benno.

FAKTA

8 tips för en friskare mage

1. Undvik kolsyrade drycker och tuggummi.

2. Minska intaget av gasbildande livsmedel som lök och kål av olika slag. För mycket fibrer kan också ge gasbildning och en känsla av uppsvälldhet

3. Ät mindre salt, så att kroppen inte behåller överdrivet mycket vätska.

4. Ät regelbundet. Hoppa aldrig över måltider och låt det inte gå för lång tid mellan dem.

5. Tugga maten ordentligt och äta långsamt.

6. Rör på dig regelbundet, det motverkar förstoppning.

7. Stressa ned. Öva avslappning en kvart om dagen.

8. Uppsök läkare om du ofta har probelm med uppsväldhet för en utredning.