Yoga bort mensvärken!

3 ställningar som lindrar

HÄLSA

De flesta kvinnor upplever dagarna före och under mens som månadens värsta. Här är tre yogaställningar som lindrar värken, dämpar svullnaden och får humöret att spira. Övningarna är hämtade ur boken "Yoga för kvinnor" av yogaläraren Karin Björkegren.

Foto: Annelii Hildonen

Supta virasana

BRA FÖR: dålig mage, som många kvinnor får under mensen. Sägs vara bra för matsmältningen, öka blodcirkulationen och ger ny energi åt tunga ben.

SÅ GÖR DU: Sätt dig med underbenen längs med låren. Tårna pekar bakåt.

Lägg dig ner på rygg med en kudde som stöd för svank och rygg. Ligg kvar och ta minst 25 djupa, långa andetag.

Foto: Annelii Hildonen

Supta baddha konasana

BRA FÖR: Öppnar upp ljumskarna och vilar ländryggen, där man ofta får ont vid mensvärk.

SÅ GÖR DU: Ligg på rygg med en kudde som stöttar under ryggen. För ihop fotsulorna så att knäna pekar ut åt sidorna – som vingarna på en fjäril.

Stanna i ställningen och djupandas i tre till tio minuter.

Foto: Annelii Hildonen

Virasana

BRA FÖR: Viloställning som sträcker ut ländrygg och sätesmusklerna. Perfekt för att gå in i dig själv och hämta mental kraft.

SÅ GÖR DU: Sitt på knä och böj överkroppen framåt så att pannan nuddar golvet och sträck ut armarna framför dig. Försök hålla kvar rumpan mot hälarna.

Ligg kvar i minst 25 andetag.