Så lyckas du med loppet

Löpexperten Tommie Nordhs bästa tips

HÄLSA

Stressa inte och jobba med armarna.

Det är tipsen som får dig i mål på lördag.

Enligt rutinerade löp-proffset Tommie Nordh.

Tommie Nordh, koordinator på Löplabbet, har sprungit Lidingöloppet 19 gånger.
Foto: Niclas Ryberg
Tommie Nordh, koordinator på Löplabbet, har sprungit Lidingöloppet 19 gånger.

Sommaren må vara slut men löpsäsongen är långt ifrån över. På lördag går startskottet för Sveriges största lopp – Lidingöloppet. Den kuperade terrängen gör banan till en av Sveriges tuffaste.

– Jag tycker att Lidingöloppet är jobbigare än Stockhom Marathon, säger Tommie Nordh, koordinator på Löplabbet, som sprungit loppet 19 gånger.

Hans bästa tips inför lördag är att inte stressa.

– Ta det lugnt i starten. Det är trångt och loppet är långt, du har gott om tid att springa ut.

Det riktig jobbiga börjar när det är 13 kilometer kvar – då kommer backarna. Skulle tröttheten slå till ska du ändå se till att hålla dig i rörelse.

– Kör intervaller, spring två minuter, gå en minut, tipsar Tommie.

Ett annat råd är att låta armarna hjälpa till.

– Armarna styr benen. Jobba aktivt med dem i uppförsbackarna så går det lättare.

FAKTA

Tommies tips till dig som är:

Nybörjare

Se inte loppet som en oändligt lång sträcka, fokusera på hur nöjd du kommer att vara med dig själv när du kommit i mål. Glöm inte att det ska vara roligt att springa.

Före

Under

Rutinerad

Före

Under

Shorts eller långbyxa?

Rätt kläder gör loppet roligare. Så prickar du rätt.

Lidingöloppet

Det första Lidingöloppet gick av stapeln 1965. Årets upplaga sker den 27 september. Enligt Guinness Rekordbok är det världens största terränglopp. Sträckan är 30 kilometer.