Hoppa fram en fast rumpa

Barnslig träning sjukt effektiv

HÄLSA

Idag ska det inte bara vara jobbigt att träna, det ska vara roligt också. Det hetaste inom träning är just nu inspirerat av barndomens lek och stoj. Vi har frågat Martin Lidberg, fystränare och coach, vad han tycker om de nya träningstrenderna.

Rocka, studsa och hoppa dig i form
Foto: colourbox.com
Rocka, studsa och hoppa dig i form

Känns träningen tråkig och jobbig? Lek loss så blir det roligare. Leta fram den gamla rockringen, köp dig ett hopprep eller låna barnens studsmatta och lek dig i form på nolltid.

Rocka bort bilringarna

Rockringen är tillbaka, i skepnad av en midjemördare. Martin Lidberg tycker att några minuters rockande varje dag är lämpligt för att motverka stelhet.

– Att rocka rockring är mycket bra för rörligheten i bål och höft, säger han.

Martin poängterar att rockringen inte är så effektiv för just fettförbränning, men bra om man vill motverka stelhet.

– Kör man 20-30 minuter per dag en längre period så kan det givetvis gynna fettförbränningen. Men det är en monoton rörelse så man får akta sig för belastningsskador.

Du kan variera rockringsträningen genom att rotera ringen runt både midja, armar och ben. En del företag säljer rockringar som är lite tyngre än den trogna barndomsvarianten och ger dig mer motstånd. En vanlig rockring från leksaksaffären fungerar givetvis också.

Kolla in utbudet hos både sportbutiker och i leksaksaffärer.

Hoppa bort kilon

Det gamla hopprepet är ett utomordentligt träningsredskap som förbättrar konditionen och även tränar din koordination.

– Hopprepet är ett fantastiskt bra träningsredskap! Det stärker ditt skelett och motverkar benskörhet, berättar Martin Lidberg. Han tycker att hopprepet är underskattat och används alldeles för lite idag.

– Att hoppa tio minuter varje dag är utmärkt träning. Du kan också köra intervallträning eller öka intensiteten emellanåt.

Variera träningen genom att hoppa på ett ben, ha armarna i kors och springhopp. Du förbränner kalorier och tränar muskler i ben, rumpa, lår och mage.

Hopprep kan du köpa i sportbutiker. Var noga med att köpa ett hopprep som passar din längd.

Studsträning

Släpa fram barnens favorit – studsmattan. Den ger trivsam konditionsträning på ett mjukt underlag. En mindre matta för inomhusbruk är perfekt vid dåligt väder, när joggning är ett otänkbart alternativ.

– Liksom hopprepet stärker du skelettet när du använder en studsmatta. Du får lite extra hjälp av underlaget när du hoppar och det kan vara bra för den ovana motionären, säger Martin Lidberg.

Det mjuka underlaget är skonsamt för leder och muskulatur, men var försiktig så att du inte får ont i ryggen.

– Studsmattan kan vara en bra utgångspunkt. Studsa några minuter varje dag i några veckor. När du känner dig starkare kan du gå över till hopprep.

Studsmatta kan du köpa i sportbutiker och på en del stormarknader.