Rivstarta med en viktvinnare!

Så går du ner i vikt med nya läkardieten

HÄLSA

Fet mat utan kolhydrater är bästa receptet om du verkligen vill tappa dina extra kilon. Det framgår av en ny studie där olika dieter jämförts på vetenskaplig väg. Frågan är hur ändrar du matsedeln där hemma?

Foto: Jupiter

Det är dags att lära om. Det är bara att finna sig. De traditionella kostråden gäller inte längre. Det är nu de allra flesta experter ense om efter uppståndelsen i somras då ansedda tidskriften New England Journal of Medicine publicerade en 13 sidor lång vetenskaplig jämförelse av bantarnas tre favoritdieter: fettsnålt, medelhavskost och Atkins strikta GI-diet.

Alla lovar dig gå ner i vikt. Och alla håller sitt löfte... mer eller mindre. Bäst lyckades de som satsade på fet mat.

Vänder upp och ner

Efter två år hade de tappat i snitt 5,5 kilo jämfört med 3,3 kilo i den fettsnåla gruppen.

Viktvinnaren vänder upp och ner på det mesta vi lärt oss om bantning och tvingar oss inse:

Rätt fett är bra.

 Räkna kalorier är meningslöst.

Dra ner på pasta, bröd och annan kolhydratrik mat.

Det låter som ett skämt men merparten av kritikerna har tystnat. Redan förra året visade en studie på 311 överviktiga medelålders damer att de som valde protein- och fettrik mat i stället för kolhydrater under ett år, gick ner mest i vikt. Och precis som i den senaste studien på 322 överviktiga kvinnor och män i åldern 40–65 år var hälsovärdena bättre.

Måste inse fakta

De risker kritikerna befarat på sikt i form av hjärt- och kärlsjukdom motsägs av att både blodfet-ter och blodsocker förbättrades under de två år deltagarna höll fetdieten. Medan viktraset stannade av efter ett halvår förbättrades hälsan kontinuerligt.

Enligt doktor Iris Shai, en av forskarna bakom studien, är resultaten fullt jämförbara med de läkemedel som finns mot fetma.

– Nu måste alla inse fakta. Vi kan inte be överviktiga dra ner på fettet längre, när samtliga stora studier de senaste fem–sex åren tyder på att det snarare kan vara skadligt, säger läkaren And-reas Eenfeldt även kallad ”Kostdoktorn” på sin välbesökta hemsida på nätet.

Där driver han liksom rikskända Bloggdoktorn Annika Dahlqvist kampanj för så kallad LCHF-kost (lite kolhydrater – mer fett).

– Och det har ju socialstyrelsen nu godkänt som behandling av både övervikt och typ 2-diabetes, påpekar Annika Dahlqvist.

På livsmedelsverket håller man dock fast vid sina fettråd.

Ser över brödråd

– Vi ser ju till den långsiktiga hälsan för hela befolkningen, inte viktnedgång, säger Ulf Bohman, avdelningschef på nutritionsenheten men avslöjar att nya kostråd är på väg.

Rådet att vi bör äta bröd till varje måltid ska till exempel ses över.

– Vi vill lyfta fram att det går att få i sig kolhydrater i annan form och av bättre kvalitet som inte får blodsockret att svänga så kraftigt, hela GI-tanken, säger han och tillägger att kostråden även blir miljöanpassade.

FAKTA

Atkins och GI – vad är skillnaden?

Båda fokuserar på kolhydrater – men på olika sätt.

Atkins-dieten innehåller så få kolhydrater som möjligt och endast naturligt fett. Tanken är att ta bort den snabba energin – kolhydraterna – så att kroppen börjar bränna fettreserverna i stället. Fetare mat gör samtidigt att du känner dig mättare fortare.

GI-skolan vill i stället få dig att välja ”rätt” (långsamma) kolhydrater som håller blodsockret i schack.

En jämn, stabil blodsockernivå håller oss mätta och pigga längre. GI, glykemiskt index, är ett mått på hur snabbt olika livsmedel höjer blodsockret. Fullkorn är ett ledord.

Fet diet gav bäst resultat

I den längsta studie som hittills gjorts av olika bantningskurer stod den kolhydratfattiga fettdieten som klar etta.

Traditionell fettsnål mat

Höll sig till mat med lågt fettinnehåll och skulle försöka begränsa kaloriintaget till max 1 500 (kvinnor) eller 1 800 (män). Den modell som rekommenderas i hela västvärlden sedan länge.

Åt minst fett av alla

Vikt efter 2 år: – 3,3 kg

Hälsoeffekt: Bättre levervärden.

Medelhavskost

En diet på frukt, grönsaker, nötter, bönor, olivolja och med betoning på kyckling och fisk i stället för rött kött. Även denna grupp skulle begränsa sitt intag av kalorier till 1 500 repektive 1 800.

Åt mest fibrer och störst andel enkelomättat fett av alla.

Vikt efter 2 år: – 4,6 kg

Hälsoeffekt: Bättre levervärden, bäst blodsockerkontroll.

Fet kolhydratfattig diet

Bygger på Atkins strikta GI-diet där kolhydrater och transfetter ska undvikas. Högst 20 gram kolhydrater per dag var tillåtet de första två månaderna. I stället skulle de välja naturlig fet mat som bearbetats så lite som möjligt. Inget kaloritak.

Åt minst kolhydrater men mest fett, protein och kolesterol av alla.

Vikt efter 2 år: – 5,5 kg

Hälsoeffekt: Bättre levervärden, bättre fördelning av blodfetter, lägre kolesterolhalt.