Sänka ribban – känns det obehagligt?

Psykologen lär dig hur

HÄLSA

Släpp taget om ”den perfekta julen”. Stresspsykologen Sara Burlin Pellbäck tipsar hur du minskar alla stressande krav och måsten – och finner äkta

julefrid.

Du behöver inte göra allt. Prioritera och satsa på det som är viktigast för dig.
Foto: Eric Roxfelt
Du behöver inte göra allt. Prioritera och satsa på det som är viktigast för dig.

1. Vakta om basbehoven.

”Om jag griljerar skinkan i natt hinner jag kanske …” Känner du igen dig? Perfektionsprinsessor tenderar att kohandla med basbehoven för att hålla ihop den

perfekta fasaden. Stopp! Ju mer du slarvar med hälsan, desto svårare får du att hantera stressituationer. Sov sju till åtta timmar! Ät riktiga mål mat!

Och motionera minst 30 minuter om dagen.

2. Energiladda extra.

Klappjakt och familjepussel – se till att ha bunkrad energi för allt julen innebär. Träna, unna dig en avslappnande spabehandling. Se till att ladda ny kraft inför

helgen.

3. Skriv din egen önskelista.

Sortera ut dina förhoppningar inför julen från alla andras krav och önskemål. Gör en plan för hur dina juldrömmar ska infrias. Ta inte på dig andras

besvikelser.

4. Sänk ribban.

Faktiskt, det är inte farmors hemgravade lax och skinande köksskåp som gör julen. Satsa på tre–fyra detaljer som känns viktiga. Förenkla

resten utifrån tid och ork.

5. Träna på att göra nästan rätt!

Det är obehagligt. Men stålsätt dig och släpp på perfektionisttyglarna. Handla klappar som ”duger”, köp burksill, slå in halvfula paket, slarvstäda.

Med lite träning kommer obehaget att minska.

6. Kontrollera det kontrollerbara.

När stressen slår till blir vi rädda att förlora kontrollen. Därför skruvar vi upp behovet av att styra, vilket skapar mer ännu mer stress. För vi kan

inte styra allt. Kontrollera det du kan kontrollera. Resten är onödigt energispill. OBS! Att släkten inte har hyfs att uppföra sig, är inte ditt ansvar.

7. Delegera mera.

Att delegera är en konst. Men här finns mycket kraft att spara! Anförtro familjen uppgifter – utan att vaka som en hök! Acceptera att den du lämnat

över ansvaret till väljer en annan lösning än du skulle valt. Sambon kanske har en lite annan pyntteknik än du... Sitter stjärnan snett? Räkna

till tio. Låt inte känslorna växa.

8. Säg nej! … och ja till sådant som känns lustfyllt.

9. Ha en varva ner-metod i bakfickan.

När stressen sköljer över dig, ta en minipaus och återfinn lugnet. Stanna upp mitt i minglet och bara följ det som händer. Ta in nuet. Upplev hur det är att bara vara närvarande. Följ dina andetag. Andas in. Andas ut. Djupa andetag hejdar de kroppsliga reaktionerna på stress; hög puls, snabb andning, oron och ångesten. Fem minuter räcker.