Så topptrimmar kändisarna

Kolla in de hetaste träningstrenderna från Hollywood

HÄLSA

I USA skapas många trender av skådisar, kändisar och modeller.

Kropp & Hälsa spanar in fyra heta nyheter: The bar method, S factor, acroyoga och rockringsgympa.

Det är bara en tidsfråga innan de kommer hit.

The bar method

Grundare: Burr Leonard, före detta journalist och Carl Diehln, advokat. De öppnade sin första bar methodstudio i San Francisco redan år 2000, men har först nu blivit riktigt stora.

Bra för: Hållningen, alla muskler, kroppsuppfattningen, balansen.

Så funkar det: Här pratar vi om uthållighetsträning/mjölksyreträning. The bar method är en träningsform som man utövar vid en balettstång.

Man använder sig oftast av den egna kroppstyngden som motstånd. Ibland kan man använda sig av hantlar, gummiband eller bollar. Övningarna är alltid statiska, vilket betyder att man håller helt stilla i en övning och ibland rör man sig bara någon centimeter. Även om vissa övningar kan likna både pilates och yoga så skiljer det siggenom att the bar method endast jobbar med de stora muskelgrupperna och lägger endast fokus på fitness. Resultatet kommer snabbt och man går igenom hela kroppen under en entimmesklass.

The Bar Method lovar:

Kul vetande: Drew Barrymoore gick ner åtta kilo med the bar method. Även Cameron Diaz har hakat på trenden.

Acroyoga

Grundare: Jason Nemer och Jenny Sauer-Kline. Båda från San Fransisco. Ordet acroyoga härstammar bland annat från grekiskan där akros betyder hög. Yoga betyder union på sanskrit. Alltså hög union tillsammans. Eller acrobatic + yoga = acroyoga.

Bra för: Att bygga en starkare relation till din partner, balansen, styrkan, fantasin och smidigheten.

Så funkar det: Acroyoga är en yogaform som man gör tillsammans med sin partner för att skapa förtroende, samhörighet

och lekfullhet. Det är en blandning av yoga, akrobatik och thaimassage. Yogan består oftast av tre personer (annars två). ”The spotter”

(en övervakare som hjälper till) ”the base” (den personen som bygger grunden i rörelsen) och ”the flyer” (den personen

som är högst upp och gör själva rörelsen). Övningarna kan till exempel bestå i att man på något sätt lyfter sin partner, sitter på

varandra, står på huvudet eller gör någon balansövning.

Kul vetande: Du kan åstadkomma mer än vad du tror i de mest akrobatiska rörelserna. Det handlar om att våga och släppa taget

Rockringsgympa

Grundare: På 1950-talet var det två amerikaner, Richard Knerr och Arthur ”Spud” Medlin, som uppmärksammade några australiska skolbarn när

de lekte på gympan. De hade bundit ringar av bambu som de rockade med runt midjan. Richard och Arthur utvecklade idén vidare med plast och kallade det för ”Hula hoop”. Rockringen var född. På två månader sålde de 25 miljoner rockringar och resten vet ni ju själva.

Bra för: Fantasin, konditionen, koordinationen och smidigheten i höfterna, magmusklerna och rumpmusklerna.

Så funkar det: Stå med fötterna lite mer än höftbrett isär. Gärna den ena foten lite framför den andra. Hjälp till genom att sätta fart på ringen. Sen är det bara att rocka loss.

Kul vetande: Den blivande ”first ladyn” i USA, Michelle Obama sågs rocka med sin dotter för inte så länge sedan. Efter det har rockringsförsäljningen ökat med 20 procent i USA.

Köp rockringsgympavideon på nätet. Googla på ”hulaaerobics” eller ”hula hooping”.

S factor

Grundare: Sheila Kelley. Den amerikanska skådespelerskan fick idén när hon höll på att göra research och förbereda sig inför sin roll som stripdansös i ”Dancing at the Blue Iguana”. – Mitt liv förändrades för alltid, skriver hon på sin hemsida. Jag fick en ökad sensualism och en

väldigt vältränad kropp. Jag ville dela denna extraordinära resa med andra kvinnor.

Bra för: Bålen, självförtroendet, om du vill ”hotta” upp ditt förhållande, styrka, balans och alla kroppens muskler.

Så funkar det: S factor är en typ av stripteaseaerobics med en mix av yoga, balett, striptease och stångdans. Träningen blandas med

stretch och sensuella rörelser både på golvet och runt stången. Det här är ett bra och roligt komplement till din vanliga träning.

Kul vetande: Sheila Kelley har gästat med sin S factorträning på Oprah Winfreys show inte mindre än sju gånger.